ثبت شرکت چند منظور زمانی صوررت میگیرد که موضوع فعالیت شرکت از امور بازرگانی، واردات، صادرات، توزیع و همچنین تامین و تولید کالا باشد. در این رابطه به علت چند کاره بودن شرکت، ثبت شرکت نیز با کمی متفاوت از ثبت شرکت به صورت عادی صورت میگیرد و نیاز به بررسی بیشتری توسط موسسات ثبت شرکت دارد.
مدارک لازم برای
ثبت شرکت چند منظوره
پرداخت هزینه های ثبت که توسط قسمت حسابداری اداره ثبت شرکتها محاسبه میشود.
دریافت فرم درخواست ثبت شرکت چند منظوره و تکمیل آ
دریافت دو برگ تقاضانامه شرکت چند منظور و تکمیل آن، این فرم باید توسط سهامداران شرکت چند منظور امضا شود
اخذ دو نسخه شرکتنامه شرکت چند منظوره و تکمیل آن
لازم به ذکر است که اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن باید از محل اداره ثبت شرکتها تهیه شوند
تهیه دو نسخه اساسنامه شرکت چند منظور ممهور به مهر شرکت و امضای تمامی سهامداران
تهیه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی هئیت مدیره و موسیسن که توسط مدیران منتخب مجمع، سهامداران و بازرسین امضا شده باشد
کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای هئیت مدیره، بازرسین و تمامی سهامداران چنانچه مدیر عامل خارج از اعضای هئیت مدیره باشد
در صورتی که سهامداران و اعضا هیئت مدیره از میان اشخاص حقوقی باشند، ارائه معرفی نامه نمایندگان الزامی است.
ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
تائیدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار مبنی بر غیر دولتی بودن شرکت چند منظور
نکته مهم برای ثبت شرکت چند منظوره: چنانچه قسمتی از سرمایه شرکت غیر نقدی باشد به این صورت که به شکل اموال منقول و غیرمنقول باشند، ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ضرورت مییابد و اگر اموال غیر منقول جزء سرمایه شرکت است، ارائه مستندات مربوطه الزامی میباشد.
بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکتها، دریافت مجوز، ضرورت مییابد.
گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هئیت مدیره الزامی میباشد.
مراحل ثبت شرکت چند منظوره
پس از آنکه متقاضی به اداره ثبت شرکتها مراجعه میکند، باید تمامی مدارک گفته شده را تحویل داده و به قسمت حسابداری مراجعه نماید. لازم به ذکر است که مدارک مربوطه باید در داخل یک پوشه پانچ شوند.
پس از پرداخت هزینه های ثبت، رسید آن را مجددا به قسمت حسابداری تحویل میدهد. متقاضی باید نام درخواستی برای ثبت شرکت را از قبل آماده و ضمیمه مدارک نماید.
پس از تحویل این مدارک، کارشناس مربوطه به بررسی پرونده متقاضی میپردازد و در صورتی که پرونده را بی نقص ببیند، آن را در اختیار کاربران کامپیوتر قرار میدهد.
در قسمت کاربران کامپیوتر، تمامی مدارک پرونده وارد سیستم شده و از این طریق دستیابی متقاضی به پرونده، امکانپذیر میگردد.
برای تعیین نام شرکت چند منظوره، متقاضی باید به واحد تعیین نام مراجعه نماید و نام های مورد نظر خود را در اختیار کارشناس قرار دهد. براساس اولویت بندی که قبلا صورت گرفته، یکی از نامهایی که سابقه ثبت نداشته باشد، پذیرفته و سپس پرونده برای کارشناس تاسیس ارسال میگردد.
کارشناس تاسیس همزمان محتویات و مدارک شرکت را با توجه به نوع آن مورد بررسی قرار میدهد تا محتوایات و موضوعات شرکت با قوانین کشور منافاتی نداشته باشد و یا ریاست اعضاء میزان سرمایه و سهام و یا سهم شرکت با اوراق مغایرت نداشته باشد. این کار از طریق سیستم آنلاین صورت میگیرد. همچنین پرونده از نوع نوشتاری نیز بررسی میشود.
چنانچه در پرونده شرکت چند منظوره ایراداتی مشاهده شود، به متقاضی ارائه میگردد تا آنها را اصلاح و دوباره به این نهاد مراجعه نماید.
در صورتی که در پرونده متقاضی ثبت شرکت چند منظوره مورد یا مغایرتی یافت نشود، آگهی تاسیس شرکت صادر میگردد. در این شرایط متقاضی باید برای اخذ امضا و مهر شرکت ثبت به اتاق رئیس اداره مراجعه نماید.
سرانجام پس از طی نمودن این مراحل، آگهی تاسیس شرکت چند منظوره در قسمت دبیرخانه مهر و شماره میگردد و یک نسخه از آگهی تاسیس برای درج در روزنامه رسمی به متقاضی تحویل داده میشود. علاوه بر این، از هر یک از مدارک نیز یک نسخه با مهر اداره به متقاضی ارائه میگردد. به این ترتیب شرکت چند منظوره ثبت میشود.