تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: یازده باور پزشکی خارج از رده: ۵- تخم مرغ کمتری بخوریم؟
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
نویسنده: حامد حاتمی خرداد ۸, ۱۳۹۲



[تصویر:  eggs.jpg]
در مجموعه باورهای پزشکی خارج از رده، شما را با باورهای پزشکی که امروزه دیگر مورد قبول پزشکان نیستند، آشنا می کنیم؛ و حالا باور پنجم:
توصیه قدیمی: کمتر تخم مرغ بخورید تا سلامت باشید
از حدود ۴۰ سال پیش متخصصین قلب و عروق به مردم هشدار می دهند که از مصرف تخم مرغ برحذر باشند چرا که زرده تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است و کلسترول بالای خون هم می تواند باعث مسکلاتی در عروق خونی نظیر آترو اسکلروز (تنگی عروق خونی) شود. در تحقیقی که تابستان سال پیش در مجله Atherosclerosis منتشر شد، میزان ضرر یک تخم مرغ تقریبا معادل با آسیب ناشی از دود کردن یک سیگار اعلام شده است.
توصیه جدید: تخم مرغ اینقدر ها هم وحشتناک نیست:
بر اساس تحقیقی که اخیرا در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، مصرف تخم مرغ در افراد سالم، مشکلی ایجاد نمی کند. تحقیق دیگر هم نشان داده که حتی افراد مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی هم می توانند یک تخم مرغ در روز را بدون دغدغه میل کنند.
علت: کلسترولی که در تخم مرغ و میگو یافت می شود، اثر مختصری بر سطح کلسترول خون دارند. دکتر کاتز می گوید: اساسی ترین افزایش در سطح کلسترول را مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس ایجاد می کنند. وقتی این نوع چربیها به کبد تحمیل می شوند، کبد انها را به فرم کلسترول بد در می آرود که برای قلب و عروق مضرند.
علاوه بر آن بر اساس توصیه انجمن قلب آمریکا، میزان مجاز استفاده از کلسترول در افراد عادی حدود ۳۰۰ میلیگرم روزانه و در افراد مبتلا به بیماریهای قلب و عروق، ۲۰۰ میلیگرم در هر روز است. در حالیکه هر تخم مرغ بطور متوسط ۱۶۰ میلیگرم کلسترول دارد، بنابراین مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ برای هیچ کس مشکلی ایجاد نمی کند، به شرطی که از مواد غذایی پرچرب استفاده نشود.
گفتنی است تخم مرغ حاوی مواد مغذی بسیار ارزشمندی همچون کولین و اودئین و آنتی اکسیدانهایی است که برای بهبود عملکرد مغز و دیگر ارگانها مفیدند.
منبع
لینک مرجع