تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: آش ها ، حلیم ها
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
حلیم

مواد لازم:

٣٠٠ گرم گندم خورد شده یا گندم معمولی (توضیح می‌دهم)
٣٠٠ گرم گوشت سردست (بعضی بوقلمون هم استفاده می‌کنند)
١ عدد پیاز
نیم قاشق چای خوری زردچوبه
١ قاشق چای خوری نمک
روغن یا کره به مقدار نیاز
تقریبا ١.٥ لیتر آب سرد
شکر، دارچین و روغن به اندازه دلخواه
توضیح: گندم را معمولا باید گندم پوست کنده استفاده کنید. اگر مثل من گندم بدون پوست در دسترس نداشتید می‌توانید گندم پوست دار استفاده کنید. اگر گندم پوست کنده نبود باید بعد از جوشاندن و نرم شدن گندم آنرا از یک توری فلزی یک چیزی مثل آبکش رد کنید تا پوست‌های آن را بگیرید، مثل این وسیله تصویر کنار. اگر گندم پوست دار استفاده می‌کنید کمی بیشتر گندم مصرف کنید چون پوست آن دور ریز می‌شود (تقریبا 350 گرم)
اگر گندم خورد شده گیر نیاوردید می‌توانید گندم درسته بخرید و آنرا قبل از مصرف در ماشین آشپزخانه خورد کنید، باز هم به طریق بالا باید پوست آنرا جدا کنید.

ظروف و وسایل لازم:

دو عدد قابلمه یکی تقریبا ٤ یا ٥ لیتری و دیگری ٦ تا ٧

طرز تهیه:
اول قبل از شروع گندم را پنج شش ساعت در آب خیس کنید. بگذارید تا خوب آب جذب کند به این صورت مدت طبخ را هم کاهش می‌دهید.
گوشت را همراه با ٢ لیوان آب داخل قابلمه کوچکتر قرار دهید، پیاز را پوست بکنید و به چهار قسمت تقسیم کنید و داخل گوشت بریزید، زردچوبه را هم بیفزاید و شعله اجاق را روی درجه متوسط قرار بدهید بگذارید گوشت خوب بپزد.
گندم را با یک لیتر آب در قابلمه دوم بریزید روی اجاق بگذارید و با شعله ملایم بپزید تا نرم شود و دانه آن له شود. دقت کنید ته قابلمه نگیرد هر از چند دقیقه‌ای آنرا هم بزنید تا ته قابلمه نسوزد، اگر قبل از نرم شدن گندم، آب آن رو به اتمام گذاشت کمی آب گرم به آن بیفزاید.
وقتی گوشت پخت آنرا از مایع خارج کنید و با ماشین آشپزخانه خورد کنید.
دقت کنید گندم باید خوب نرم شده باشد و دانه آن رفته باشد (یعنی دانه‌ها نباید کامل باشد، بصورت خمیر در آمده باشد). اگر گندم با پوست مصرف کرده‌اید حالا باید پوست آنرا با کمک یک آبکش جدا کنید.
حالا گندم نرم شده را که تقریبا به صورت مایع سفت در آمده را با گوشت کوبیده مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و با حرارت بسیار ملایم بگذارید غلیظ شود (قوام بیاید). دقت کنید در این مرحله حتما باید حلیم را زیر نظر داشته باشید تا ته قابلمه نگیرد حلیم نباید ﻣﺛﻝ گوشت کوبیده زیاد سفت و یا مثل آب گوشت زیاد شل و روان باشد.
هنگام مصرف حلیم، می‌توانیم روی آن را دارچین پاشیده و با روغن حیوانی یا کره داغ و شکر نوش جان کنید. نان سنگک را من ترجیح می‌دهم ولی حلیم را می‌توانید با نان‌های دیگر هم سرو کنید.
آش رشته

مواد لازم:
رشته آماده شده مخصوص آش=750 گرم
سبزی آش=2 کیلو
(تره-جعفری-اسفناج-شبت-گشنیز)
نخود و لوبیا و عدس مجموعا به تساوی=750 گرم
پیاز سرخ کرده=4 تا 5 قاشق سوپخوری
کشک سائیده غلیظ=4 تا 5 لیوان
نمک و فلفل=به مقدار کافی
طرز تهیه:
حبوبات را که قبلا خیس کرده ایم با پیاز سرخ کرده(که ممکن است کمی زردچوبه به آن زده باشیم)می گذاریم کاملا بپزد بعد سبزی را تمیز و خرد می کنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها بپزند،دو قاشق سوپخوری آرد را در کمی آب سرد حل می کنیم داخل آش می ریزیم و مرتبا بهم می زنیم رشته را در آش می ریزیم و می گذاریم آهسته بپزد ولی رشته نباید خرد شود،بعد آش را از روی آتش بر میداریم و با کشک مخلوط می کنیم در سوپخوری می کشیم و روی آنرا با کمی کشک ساده و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ تزئین می کنیم.
آش کارن شیراز


مواد لازم

برنج 150 گرم
لپه 50 گرم
آب گوشت به مقدار لازم
سبزی کارده ( شیوید 100 گرم کارن 400 گرم )
پیاز داغ به مقدار لازم
آرد به مقدار لازم ( دو تا قاشق غذاخوری )
روغن به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه مقدار لازم
آب 4 لیوان


طرز تهیه

ابتدا گوشت را با مقداری آب بصورت ریشه ریشه می کنیم لپه را در آن می ریزیم بعد از نیم ساعت برنج را اضافه می کنیم و سپس سبزی شوید و کارده را اضافه نموده و خوب میپزیم 10 دقیقه مانده به کشیدن 2 قاشق آرد را در مقداری آب حل کرده اضافه می کنیم و به آش اضافه می کنیم تاآنی قوام آید نمک و فلفل و زردچوبه را در موقع طبخ غذا کمی به آخر مانده اضافه می کنیم و پیاز داغ را به آن اضافه نموده و خوب که آنی جا افتاد با نعناع داغ و پیاز داغ تزئین می کنیم.
حلیم بادنجان


[تصویر:  attachment_059.jpg]





مواد لازم براي6-5 نفر:

نیم کیلو
گوشت بی استخوان
12-10 عدد
بادنجان قلمی
250 گرم
عدس
3 قاشق غذا خوری
پیاز سرخ شده
2يا 3 فنجان
کشک ساییده غلیظ
2/1 فنجان
گردوی چرخ شده
2/1 فنجان
زعفران ساییده
3 قاشق غذاخوری
سیر داغ
3 قاشق غذا خوری
نعناع داغ
به مقدار کافی
نمک وفلفل

طرز تهیه :

گوشت را چند تکه کرده ، می شوییم وبا کمی روغن تفت می دهیم . سپس همراه سه لیوان آب و پیاز سرخ شده، روی شعله ملایم می گذاریم تا بپزد. بعد از نیم پز شدن گوشت ، عدس خیس خورده را به آن اضافه می کنیم . بعد بادنجان های سرخ شده را به گوشت وعدس پخته اضافه می کنیم تا بادنجان ها هم بپزد و آب آن کشیده شود. سپس با گوشت کوب ، آن را می کوبیم تا کاملا" له شود. حلیم را روی حرارت فر قرار می دهیم وکمی آن را هم می زنیم تا مایع حلیم کشدار شود.
به تدریج کشک را به آن اضافه کرده ومرتبا" آن را هم می زنیم تاحلیم بجوشد وته نگیرد . روی حلیم را با کمی کشک، نعناع داغ وسیرداغ تزئین می کنیم .
نکات تغذیه ای :
حلیم بادنجان ، غذایی محلی ولذیذ است.
بادنجان ملین است ؛ یعنی معده و روده ها را نرم می کند . پخته آن برای طحال و اخلاطی که درآن جمع می شود سودمند است.


کله جوش


مواد لازم برای 6 نفر:

گوشت چرخ کرده=نیم کیلو
پیاز سرخ کرده=2 تا 3 قاشق سوپخوری
گردوی خرد کرده=دو سه قاشق سوپخوری
کشک سائیده=2 لیوان
نعنای خشک نرم=یک قاشق سوپخوری
روغن=100 گرم
نمک=به مقدار کافی
طرز تهیه:
گوشت را با یکی دو عدد پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل مخلوط می کنیم و کوفته ریزه درست می نمائیم. روغن را در ظرفی می ریزیم روی آتش می گذاریم داغ که شد کوفته ها را در روغن کمی سرخ می کنیم نعناع را روی کوفته می ریزیم و یک تفت می دهیم در صورت تمایل یک قاشق مرباخوری زردچوبه به آن می زنیم و یک لیوان آب و کمی نمک داخل کوفته می ریزیم و پیاز داغ را اضافه می کنیم بعد از چند جوش کشک را مخلوط کرده بعد از یکی دو جوش ظرف را از روی آتش برمیداریم کمی گردو به آن مخلوط می کنیم در ظرف می کشیم کمی هم گردوی خرد کرده روی آن می پاشیم.
م:آشپزآنلاین
آش رشته
[تصویر:  1132342351_ashreshteh.jpg]

مواد لازم:
رشته آماده شده مخصوص آش=750 گرم
سبزی آش=2 کیلو
(تره-جعفری-اسفناج-شبت-گشنیز)
نخود و لوبیا و عدس مجموعا به تساوی=750 گرم
پیاز سرخ کرده=4 تا 5 قاشق سوپخوری
کشک سائیده غلیظ=4 تا 5 لیوان
نمک و فلفل=به مقدار کافی
طرز تهیه:
حبوبات را که قبلا خیس کرده ایم با پیاز سرخ کرده(که ممکن است کمی زردچوبه به آن زده باشیم)می گذاریم کاملا بپزد بعد سبزی را تمیز و خرد می کنیم و داخل حبوبات پخته شده می ریزیم و می گذاریم سبزی ها بپزند،دو قاشق سوپخوری آرد را در کمی آب سرد حل می کنیم داخل آش می ریزیم و مرتبا بهم می زنیم رشته را در آش می ریزیم و می گذاریم آهسته بپزد ولی رشته نباید خرد شود،بعد آش را از روی آتش بر میداریم و با کشک مخلوط می کنیم در سوپخوری می کشیم و روی آنرا با کمی کشک ساده و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ تزئین می کنیم.
طرز تهیه آش رشته برای 6 نفر
[attachment=316]
سبزی آشی۱ کیلوگرم
رشته آشنصف بسته
لوبیا چیتینصف لیوان
نخودنصف لیوان
عدس۱ لیوان
پیاز۶ عدد
سیر۶ عدد
کشکبه میزان لازم
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
روغنبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه
در مرحله اول باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم و نخود و لوبیا خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخلش می ریزیم.
حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شوند. پس از اینکه نخود و لوبیا کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.
پیازها و سیرها را به صورتی نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند و طلایی شود. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه می ریزیم.
نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.
حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه کشک را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم.
دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم.
در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم.
ترخینه دوغ۳ عدد
کشک۱ لیوان
لوبیا چیتی۷۵ گرم
نخود۷۵ گرم
عدس۷۵ گرم
سبزی آشی۵۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
سیر۸ حبه
نعناع خشک۱ قاشق غذاخوری
زردچوبهبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
طرز تهیه آش ترخینه دوغ

ابتدا باید حبوبات آش را از شب قبل در آب بخیسانیم تا ضمن اینکه نفخ شان برطرف شود ، زمان کمتری نیز برای پخت شان صرف شود. ترخینه ها را نیز باید ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی در مقداری آب بخیسانیم تا نرم شوند.
یک قابلمه بزرگ انتخاب می کنیم ، نخود و لوبیا چیتی را به همراه ترخینه ها داخل قابلمه می ریزیم و ۱ تا ۲ لیتر آب اضافه می کنیم تا حبوباتمان کاملا بپزند.
در همین حین باید سیر داغ ، نعناع داغ و پیاز داغ را برای داخل آش و تزیین آن آماده کنیم.سیرها و پیاز ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه در روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند.
نعناع خشک را هم به صورت جداگانه با مقداری روغن تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.پس از اینکه نخود ، لوبیا چیتی نیم پز شدند عدس را اضافه می کنیم.
دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدس زودتر از نخود و لوبیا چیتی می پزد. حالا سبزی آشی را خرد می کنیم.
پس از اینکه حبوبات پختند سبزی آشی را اضافه می کنیم و پس از چند دقیقه نیمی از مخلوط سیر داغ و پیاز داغ را به قابلمه آش اضافه می کنیم. در این مرحله نمک آش را اندازه می گیریم و در صورت نیاز مقداری نمک اضافه می کنیم.
بهتر است بعد از اضافه کردن سبزی آشی درب قابلمه را نبندیم ، زیرا بستن درب قابلمه باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود. پس از اینکه آش جا افتاد آن را در ظرف می کشیم و با نعناع داغ ، پیاز داغ ، سیر داغ و کشک تزیین می کنیم.

 
سوپ جو
جو2 لیوان 
هویج 3عدد 
کره 50گرم 
زرشک ر صورت دلخواه به میزان لازم..
سینه مرغ پر پر شده ...اعدد 
گالینا بلانکا (عصاره مرغ )دو عدد برا لعاب سوپ .من از قلم استفاده کردم
نخود فرنگی 1لیوان 
رب 4 قاشق
سبزی سوپ(جعفری و گشنیز )به میزان لازم... جورو چند ساعت خیس کرده...با پیاز رنده شده میزارم میپزه یک عدد کره انداختم تو ش هم عطرش و هم برای سر نرفتن جو...بعد از اینکه جوو قشنگ پر پر شد و شکافت..هویج و میریزم ...نگینی.شده و نخود فرنگی...میزارم جا بیفته وقتی پخت مرغ پخته شده ریش ریش شده و رب که داخل روغت تفت دادم رو میریزم داخلش تا خوش رنگ تر شه  و در اخر سبزی و زرشک واضافه. میکنم ..با کمی ابلیمو....
[تصویر:  ash-dandoni-min.jpg]دستور پخت آش دندونی مرحله به مرحله
آش دندونی از آش های خوشمزه و سنتی می باشد که این آش را به نشانه شادی برای رشد اولین دندان نوزاد درست می کنند و آن را بین همسایه ها و فامیل پخش می کنند. آش دندونی در سراسر ایران از جمله تهران ، تبریز ، اردبیل ، ارومیه و ... با دستورهای مختلفی طبخ شود.
در حالت کلی آش دندونی با انواع حبوبات و غلات درست می شود. حبوبات این آش با توجه به سلیقه و ذائقه هر شخص می تواند متفاوت باشد اما بهتر است بدانید که پایه آش دندونی گندم است و باید حتما در طبخ این آش استفاده شود.
[th]مواد لازم آش دندونی - 5 تا 6 نفر[/th]
گندم پوست کنده ۱ پیمانه
جونصف پیمانه
نخودنصف پیمانه
لوبیا قرمزیک چهارم پیمانه
لوبیا چیتییک چهارم پیمانه
پیاز درشت ۲ عدد
آب قلم ۱ لیتر
آرد4 قاشق غذاخوری
کشکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
مراحل تهیه آش دندونی
1. برای تهیه آش دندونی خوشمزه بهتر است گندم ، جو ، نخود و لوبیاها را از شب قبل خیس کنید و در صورت امکان چند باری آبشان را عوض کنید تا علاوه بر اینکه نفخ شون گرفته شود راحت تر هم پخته شوند.
2. برای شروع پیاز را خرد می کنیم و با کمی روغن در یک قابلمه تفت می دهیم سپس گوشت را اضافه می کنیم و بعد از تفت دادن دو تا سه لیتر آب به قابلمه اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید. سپس گندم ، جو و حبوبات را اضافه می کنیم و بعدش حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و به مدت 2 ساعت صبر می کنیم تا همه مواد به خوبی بپزند و نرم شوند.
3. در این مرحله آب قلم را اضافه می کنیم و گوشت ها را پس از پختن از قابلمه خارج می کنیم و با دست به صورت ریش ریش خرد می کنیم و دوباره گوشت های ریش ریش شده را به قابلمه برمی گردانیم. برای اینکه آش دندونی شما غلظت خوبی داشته باشد می توانید در این مرحله 4 قاشق غذاخوری آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و سپس آن را به قابلمه آش اضافه کنید و هم بزنید.
4. بعد از اضافه کردن آرد ، مقداری پیاز داغ و کشک به آش اضافه می کنیم و آش را هم می زنیم. سپس مقداری فلفل و نمک هم به آش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش با حرارت متوسط بپزد و به خوبی جا بیفتد. پس از اینکه آش دندونی به درجه غلظت مورد دلخواه رسید حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و پس از کمی خنک شدن ، آن را در ظرف سرو می کشیم و در صورت تمایل با پیاز داغ ، دارچین و روغن تزیین می کنیم.
لینک مرجع