تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: چلو ها و پلو ها
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
مواد لازم جهت پلو:


برنج = 6 پیمانه یا 1 کیلو
کلم خرد شده =1 کیلو
سبزی (شوید، تره، ترخان، ریحان) خرد شده =نیم کیلو
پیاز = 2عدد
روغن، نمک، فلفل و آبلیمو =به اندازه کافی
مواد لازم جهت کوفته ریزه:
گوشت چرخ کرده =300 گرم
آرد نخود چی =4 قاشق غذا خوری
پیاز =1عدد
روغن، نمک، فلفل و زرد چوبه=به اندازه کافی


طرز تهیه:

برنج را با مقداری نمک چند ساعت قبل خیس می کنیم، کلم ها را پوست کنده و به صورت خلال خرد و با نمک و فلفل و زرد چوبه سرخ می کنیم و در حین سرخ شدن دو قاشق آبلیمو به آن اضافه می کنیم.
سبزی را پس از اینکه تمیز کردیم شسته و خوب خرد می کنیم
برنج را با نصف قاشق مربا خوری زرد چوبه می جوشانیم،آبکش می کنیم، سبزی و کلم سرخ شده را در صافی با برنج مخلوط می کنیم و در قابلمه می ریزیم و دم می کنیم.


طرز تهیه کوفته ریزه:

پیاز را روی گوشت چرخ کرده رنده می کنیم. آرد نخودچی، نمک،فلفل و زرد چوبه را اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم.و آنها را به صورت کوفته ریزه در می آوریم و سرخ می کنیم.. پیاز را هم خرد و سرخ می کنیم.
کوفته ها را وسط پلو می گذاریم تا همراه پلو دم بکشد.وقتی پلو دم کشید آن را در دیس می کشیم و با پیاز سرخ شده تزیین می کنیم.

نکته1:برای اینکه پیاز سرخ شده ترد و خوش رنگ شود پیاز را که خرد می کنیم مقداری نمک به آن می زنیم، بعد سرخ می کنیم.

نکته2:می توانیم از کلم سر(قمری) یا کلم برگ استفاده کنیم.
رشته پلو با قیسی
مواد لازم :
برنج : 4 پیمانه
رشته پلویی : 2 پیمانه
پیاز داغ : 4 قاشق غذا خوری
گوشت چرخ کرده 100 گرم
برگه زرد آلو به اندازه قاعده ظرف پخت
روغن به اندازه لازم
زعفران و نمک و فلفل به مقدار لازم
طرز تهیه :
گوشت چرخ کرده را در روغن سرخ کرده وبا نمک و فلفل و مقداری زعفران آب کرده تفت می دهیم سپس پیاز داغ را اضافه کرده و تفت می دهیم این سس را کنار گذاشته و برنج را خیس کرده می گذاریم در آب بجوش بیاید سپس رشته را به آب اضافه می کنیم و بعد از آنکه رشته و برنج با هم چند جوش خوردند برنج را آبکش کرده و ته دیگ را روغن ریخته و با قیسی هایی که از قبل خیس کرده ایم می چینیم و در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذا خوری شکر جهت مزه دار شدن روی قیسی ها پاشید اما فقط روی قیسی ها، چون شکر خیلی زود می سوزد و تلخ می شود سپس برنج و رشته را روی قیسی ها ریخته و می گذاریم دم بکشد و کاملا بپزد بعد از آن در دیس کشیده و با سس فوق تزین کرده و سرو می شود می توانید سس را در ظرفی جداگانه هم بریزید.
هویج پلو با مرغ
یک کیلو
برنج


یک عدد
مرغ


یک قاشق چایخوری
زعفران سائیده


یک عدد متوسط
پیاز


یک دوم استکان
آبلیمو


150 گرم
روغن


یک دوم فنجان برای تزئین
خلال بادام در صورت تمایل


به قدر لازم
نمک



طرز تهیه:

برنج را قبلاً شسته و با نمک بگذارید خیس بخورد. مرغ را به چند قطعه تقسیم کرده و با آبلیمو و یک لیوان آب و یک دوم زعفران ( آب کرده ) و کمی نمک و پیاز خرد شده بپزید. به اندازه یک فنجان آب مرغ در قابلمه نگه دارید. هویج را شسته، پوست آنها را گرفته و به صورت خلال های باریک 2 سانتی متری خرد کنید( نکته قابل ذکر این است که هیچوقت هویج را نتراشید، چون سطح هویج سیاه می شود و نیز همیشه هویج را طوری خلال کنید که در موقع سرخ کردن خرد و تکه تکه نشود). روغن را در ماهیتابه ریخته و هویج های خلال شده را طوری سرخ کنید که رنگ آنها تغییر نکند. سپس برنج را پخته و آبکش کنید. در قابلمه کمی روغن بریزید و برنج و هویج های سرخ شده را در قابلمه ریخته و بقیه زعفران آب کرده را روی برنج بدهید و بگذارید برنج با شعله ملایم دم بکشد. در صورتی که می خواهید از خلال بادام استفاده کنید خلال ها را شسته، آنها را یک طرف برنج بریزید تا خلال ها نرم شوند. پس از دم کشیدن برنج آن را در دیس کشیده و روی برنج را با گوشت های تکه تکه شده مرغ و خلال بادام تزئین کنید. آب مرغ را هم روی برنج بریزید.

روش دیگر این است که می توانید برنج را جداگانه دم کنید و پس از دم کشیدن آن، با هویج های سرخ شده روی برنج را تزئین کنید.

نکات تغذیه ای :

هویج یکی از سبزیجاتی است که دارای مواد آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بیماری ها از جمله انواع سرطان مؤثرند. هویج پخته شده ، آنتی اکسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. با پختن هویج به همراه مقدار کمی روغن میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن بنامهای بتاکاروتن و اسید فنولیک افزایش می یابد . در حین فرآیند پخت دیواره سلولهای گیاهی بافت هویج شکسته شده در نتیجه جذب آنتی اکسید موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می یابد.

در طبیعت موادی به نام پیش سازهای ویتامین A وجود دارد که بتا کاروتن از آن جمله است . بتا کاروتن ترکیبی است که در بدن شکسته شده و به ویتامین A تبدیل می شود . این ترکیب نارنجی رنگ به وفور در هویج موجود است به همین دلیل است که خوردن هویج را برای بهبود دید چشم توصیه می کنند .
پلوی سنتی فرانسوی ( لیموزین)


مواد لازم


هویج تازه (رنده شده ) 3 عدد

برنج 4 پیمانه
نخود فرنگی 150 گرم
کشمش 1 پیمانه
پیاز بزرگ خردشده 2 عدد
مرغ 3 تکه بزرگ
هل کوبیده 1 قاشق چایخوری
ادویه به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی 6 قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم


طرز تهیه :


در ابتدا تکه های مرغ را سرخ می کنیم و جدا می گذاریم . پیاز را نیز جدا سرخ می کنیم . برنج را یک ساعت قبل از پخت در آب سرد می خیسانیم و سپس آن را نیز جوشانده و در آبکش میریزیم تا آب خود را خوب پس بدهد.


سپس در ظرفی بزرگ پیاز سرخ شده , مرغ سرخ شده , هویج رنده شده به همراه کشمش و نخود فرنگر و همین طور رب گوجه فرنگی و ادویه جات و هل را اضافه کرده و در آخر کار برنج آبکش شده را نیز افزوده و همه را خوب مخلوط می کنیم و با حرارت کم می گذاریم تا دم بیاید.
آلبالو پلو

[تصویر:  attachment_005.jpg]
مواد لازم

1 کیلو
برنج

2 کیلو
آلبالو

1 کیلو
شکر

یک عدد
مرغ متوسط

یک عدد
پیاز متوسط

150 گرم
روغن

یک قاشق چایخوری
زعفران سائیده شده

به مقدار دلخواه
خلال بادام و پسته
طرز تهیه:

برنج را شسته و آن را با نمک خیس کنید. هسته آلبالو را گرفته ، شکر را روی آن بریزید و سپس روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. بعد از 10 دقیقه آن را از روی حرارت بردارید تا رنگش تیره نشود. آلبالوی پخته را از صافی رد کنید. شربت آن را روی حرارت گذاشته تا بجوشد و کمی غلیظ شود و در صورت اضافه بودن شربت، در موارد دیگرهم می توانید از آن استفاده کنید.
مرغ را با پیاز، نصف زعفران حل شده ، نمک و یک لیوان آب بپزید تا به مقدار یک فنجان آب مرغ باقی بماند. استخوانهای مرغ را از گوشت آن جدا کنید و گوشت آن را تکه تکه کنید. برنج را آبکش کنید. سعی کنید مغز برنج زیاد نپزد. در قابلمه کمی روغن بریزید. برنج را با آلبالو لابلای هم بریزید و یک کفگیر از آلبالو ها را کنار بگذارید که بعداً صرف تزئین روی برنج کنید. مقداری روغن داغ را با آب مرغ روی برنج اضافه کنید. خلال بادام را شسته و کنار آلبالو پلو بریزید.
برنج باید با حرارت ملایم دم بکشد و ده تا پانزده دقیقه قبل از دم کشیدن کامل برنج، مقداری ازشربت آلبالو و خلال پسته را هم به برنج اضافه کنید.
سپس برنج را در دیس کشیده روی آن را با گوشت مرغ و آلبالویی که برای تزئین کنارگذاشته بودید و بقیه زعفران حل شده ، خلال بادام و پسته تزئین کنید.
به جای مرغ از گوشت گوسفند چرخ کرده هم می توانید استفاده کنید.
نکات تغذیه ای :

آلبالوپلوغذایی لذیذ وخوشرنگ است . آلبالو از جمله میوه هایی است که فواید فراوانی برای بدن دارد. از جمله خواص آن می توان به این موارد اشاره کرد: رفع عطش و تشنگی، کاهش فشار خون بالا ، ضد تهوع و سنگ کلیه ، اشتها آور مناسب .

چلو گوشت سمنانی


مواد لازم
گردن گوسفند 1 عدد – پیاز خرد شده 2 عدد متوسط – رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری – ادویه ( دارچین و نمک و زعفران ) مقداری – روغن برای سرخ کردن

چگونگی تهیه

پیاز را خرد کرده و سرخ می کنیم
گردن گوسفند را داخل پیاز سرخ می کنیم بعد از کمی تفت دادن رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه می کنیم و سرخ می کنیم
زعفران آب شده و نمک را به مواد اضافه می کنیم
آب داخل مواد می ریزیم بعد از پخت گوشت مقداری دارچین به مواد اضافه می کنیم به مدت 10 دقیقه می گذاریم با دارچین بپزد
این غذا با برنج سرو می شود


پلو گوشت با هویج و نخودفرنگی

مواد لازم:
برنج=400 گرم
نخودفرنگی پخته=1 لیوان
هویج رنده شده=4 عدد
روغن مایع=به مقدار لازم
گوشت بدون استخوان=نیم کیلو(مکعبی خرد شده)
پیاز=3 عدد
رشته پلویی=1 لیوان
نمک و فلفل و ادویه=به مقدار لازم

طرز تهیه:
1. پیاز را به صورت خلال خرد کرده و با کمی روغن ان را تفت دهید سپس قطعات گوشت را به آن اضافه کنید و همراه با پیاز و کمی زرچوبه تفت دهید. وقتی آب آن تمام شد به ان آب اضافه کرده و بگذارید گوشت با حرارت ملایم به مدت 1و نیم الی 2 ساعت بپزد.
2. برنج را آبکش کرده و کنار بگذارید.
3. پیازهای باقی مانده را در روغن سرخ کرده،هویج رنده شده+نخودفرنگی پخته+رشته پلویی و قطعات گوشت را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید.
4. ته قابلمه نسوزی به اندازه ای 4 قاشق غذاخوری روغن ریخته مواد را ته قابلمه پهن کنید.
5. برنج آبکش شده را روی مواد ریخته سپس بگذارید برنج به مدت 30 الی 45 دقیقه دم بکشید.
6. پس از اینکه برنج دم کشید آنرا در دیس بزرگی برگردانید.
م:آشپرآنلاین

لوبیا پلو
مواد لازم برای 4 نفر:
برنج= 3 پیمانه
لوبیا سبز خرد شده = 100 گرم
مخلوط گوشت چرخ کرده و سویا= 100 گرم
پیاز= یک عدد
گوجه فرنگی= 4-5 عدد
قارچ= در صورت تمایل 4-5 عدد خلال شده
زرد چوبه و نمک = به مقدار لازم
زعفران دم کرده= به مقدار لازم
مخلوط دارچین و ادویه پلویی=به مقدار لازم
طرز تهیه :
برنج را از چند ساعت قبل در مقداری آب سرد و نمک خیس کنید . ( آب سرد برای بالا بردن مقاوت برنج است که هنگام پخت نشکند ولی اگر زمان کافی ندارید در مقداری آب ولرم برنج را خیس کنید )
سویا را خیس کنید و بعد با یک عدد پیاز و گوشت چرخ کرده خوب میکس کنید تا یک دست شود .
در تابه ای مقدار کمی روغن بریزید و مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده را با کمی زرد چوبه ( یک قاشق چایخوری ) در آن کمی سرخ کنید تا آب آن کشیده شود . گوجه فرنگی ها را خوب میکس کنید ( یا ریز رنده کنید ) و نیمی از آنها را به مواد بیفزایئد .
( استفاده از گوجه میکس شده به خاطر استفاده کمتر از روغن است ولی در صورت تمایل میتوانید به جای گوجه میکس شده از رب گوجه استفاده کنید و روغن بیشتری بریزید )
وقتی گوجه خوب به خورد مواد رفت لوبیا سبز را به مواد اضافه کنید و هم بزنید .
در صورت تمایل به استفاده از قارچ در این غذا ، در این مرحله قارچ را در ظرف دیگری با حرارت زیاد سرخ کنید و به مواد بیفزائید .
مواد را خوب با هم مخلوط کنید و باقیمانده گوجه های میکس شده را در تابه بریزید و اجازه دهید مایه لوبیاپلو خوب پخته شود . ( حدود 30 دقیقه ) و در آخر نمک و ادویه غذا را اندازه کنید . دقت کنید که وقتی مواد خوب پخته شد باید آب آن هم کامل کشیده شده باشد تا برنج را خمیر نکند .
در یک قابلمه مناسب آب جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید و بعد از زمان لازم ، برنج را آبکش کنید .
کف قابلمه را به دلخواه نان لواش یا سیب زمینی بچینید ( برای ته دیگ ) و برنج را به صورت زیر دم کنید :
روی ته دیگ را یک لایه برنج بریزید بعد یک لایه از مایه لوبیا پلو و مقدار خیلی کم مخلوط دارچین و ادویه پلویی ، دوباره یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مایه و کمی مخلوط دارچین و ادویه پلویی تا مواد تمام شود . دقت کنید که لایه آخر برنج باشد تا مواد خشک نشوند و روی برنج را کمی از مخلوط دارچین و ادویه بریزد و در آخر حدود نصف استکان زعفران دم کرده را روی کل مواد بریزید .
بعد کمی آب – روغن داغ روی آن بریزید و دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا حداقل یک ساعت دم بکشد . و بعد در ظرف مناسب سرو کنید .
* این روش با استفاده از مخلوط گوشت چرخ کرده و سویاست . که هم زمان کمتری نیاز دارد و هم برای کسانی که به خواص سویا اهمیت میدهند لذت بخش تر است !! ولی معمولا برای این غذا ( به صورت مجلسی ) از گوشت فیله گوسفند یا راسته گوساله استفاده میشود . که هم زمان بیشتری برای طبخ غذا نیاز دارید و هم نسبت به روش بالا از سلامت کمتری برخوردار است . در صورت تمایل به استفاده از روش دوم، ابتدا گوشت را همراه یک عدد پیاز بپزید و بعد باقی مراحل را انجام دهید ...

** در انواع پلوی مخلوط میتوانید به دلخواه موادی را کم یا زیاد کنید . در این غذا میتوانید از قارچ استفاده نکنید یا همراه قارچ از نصف یک عدد فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید ( برای عطر و طعم بهتر ) و یا محصولاتی از این دست .

*** دقت کنید اندازه مخلوط دارچین و ادویه پلویی به حدی نباشد که مزه غذا به تلخی بزند .

**** در صورت استفاده از رب گوجه فرنگی به جای گوجه ، دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی کافی است .

***** هنگام آبکش کردن برنج برای پلو های مخلوط سعی کنید برنج را کمی زنده تر از زمانی که میخواهید پلوی ساده دم کنید بردارید که غذا در آخر کار ظاهر بهتری داشته باشد .
م:آشپزآنلاین
نخود پلو

[تصویر:  1160326482_nokhod_polo.jpg]
مواد لازم برای 6 تا 8 نفر:
برنج=یک کیلو
نخود سبز=2 کیلو
گوشت مغز ران=750 گرم
رب گوجه فرنگی=2 قاشق سوپخوری
ادویه=یک تا دو قاشق سوپخوری
روغن=200 گرم یا یک پیمانه
پیاز سرخ کرده=2 تا 3 قاشق سوپخوری
طرز تهیه:
گوشت را قیمه ای خرد می نماییم و می شوییم با پیاز سرخ کرده کمی سرخ می کنیم. 2 تا 3 لیوان آب می ریزیم می گذاریم قیمه بپزد،بعد نخود را از پوست درمی آوریم در قیمه می ریزیم می گذاریم چند جوش بزند و نخود هم بپزد. رب گوجه فرنگی را با کمی نمک و فلفل و ادویه داخل آن می ریزیم می گذاریم آهسته بجوشد و جا بیفتد بطوریکه بعد از آماده شدن بیش از نصف لیوان آب نداشته باشد و برنج را آبکش می کنیم، قیمه و نخود آماده شده را لای پلو می گذاریم و مثل قیمه پلو آنرا دم می کنیم.. ممکن است این پلو را در ظرف های کوچک نسوز به تعداد نفرات تهیه کرد. در اینصورت یک شیشه کوچک ماست را با 3 عدد زرده تخم مرغ و کمی زعفران حل شده در آبجوش و 100 گرم روغن مخلوط می نماییم و ته ظرفها می ریزیم و برنج و سایر مواد را به تساوی در ظرفها می ریزیم و ظرفها را کف فری که با 350 درجه گرم کرده ایم قرار می دهیم و یک سینی در ظرفها می گذاریم و به مدت یکساعت و نیم دم می کنیم تا ته ظرفها طلایی شود و بعد آنها را در دیس گردی برمی گردانیم و فاصله بین پلوها را نخود سبز پخته شده می ریزیم.
پسته پلو
[تصویر:  1159408929_peste_polo.jpg]
مواد لازم :
برنج =1 کیلو
پسته تازه بدون پوست=نیم کیلو
شوید=نیم کیلو
گوشت یا مرغ =نیم کیلو
زعفران ساییده =نصف قاشق چای خوری
سیب زمینی متوسط =2 عدد
نمک و روغن =به اندازه کافی
طرز تهیه:
برنج را با نمک خیس می کنیم شوید را که تمیز کرده و شسته ایم و خرد می کنیم . مرغ یا گوشت را تکه تکه کرده و با پیاز و ادویه می پزیم.
مغز پسته را نصف می کنیم، و با برنج می جوشانیم و آبکش می کنیم برای ته دیگ سیب زمینی ها را حلقه حلقه می کنیم ته ظرف می گذاریم بعد برنج ، پسته وشوید را می ریزیم این کار را تکرار می کنیم تا مواد تمام شود زعفران را در آب حل کرده و روی برنج می ریزیم و برنج را دم می کنیم سپس پلو را در ذیس می کشیم و گوشت یا مرغ را روی برنج می گذاریم .
صفحه‌ها: 1 2
لینک مرجع