تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: ناخن ‌ها
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
لاک ناخن ، سوهان سلامت



سلامت-شما خانم محترم، اگر از لاک برای ناخن‌تان استفاده کرده‌اید، آیا تا به حال دربارهِ موادی که در آن وجود دارد از کسی پرسیده‌اید؟ می‌دانید چه مواد شیمیایی در آن وجود دارد؟
شاید بسیاری تصور می‌کنند که رنگ‌آمیزی و آرایش ناخن مخصوص بانوان سال‌های اخیر است و گذشتگان ما حداکثر از حنا و رنگ‌های طبیعی معدودی برای زیبا ساختن ناخن‌های خود استفاده می‌کردند اما خوب است بدانیم که تاریخچه رنگ کردن ناخن‌ها به حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.


  • آن سوی دیوار چین
چینی‌ها برای این کار از رنگی استفاده می‌کردند که از مخلوط صمغ عربی، سفیده تخم‌مرغ، ژلاتین و موم زنبور عسل ساخته شده بود. آنها گل رز کوبیده شده را نیز به این مخلوط اضافه می‌کردند تا به آن رنگ دهند. چنین مخلوطی وقتی برای چند ساعت روی ناخن گذاشته می‌شد، رنگی قرمز یا صورتی ایجاد می‌کرد.

  • سرزمین اهرام ثلاثه
مصری‌ها نیز از رنگ‌های قهوه‌ای- قرمز گیاه حنا برای رنگ کردن ناخن‌ها و نیز نوک انگشتان خود استفاده می‌کردند. در آن روزگار، وضعیت ناخن‌ها، وضعیت اجتماعی و مالی افراد را مشخص می‌کرد. به طور مثال تزیین یا براق کردن ناخن‌ها، تنها از عهده اشراف‌زادگان ثروتمند برمی‌آمد. چنین افرادی، گاهی ناخن‌های خود را با طلا و نقره نیز می‌آراستند و این امر را نشانه اشراف‌زادگی خود به حساب می‌آوردند. مصری‌ها نیز برای نشان دادن رتبه اجتماعی خود، از رنگ‌های گوناگونی در ناخن‌های خود استفاده می‌کردند. نفرتی‌تی، ملکه معروف مصری، ناخن‌های دست و پایش را به رنگ قرمز درمی‌آورد و جالب اینکه در آن زمان، زنان دیگر حق استفاده از رنگ قرمز را در ناخن‌هایشان نداشتند و تنها می‌توانستند از انواع کم‌رنگ‌تر استفاده کنند.

  • عصر حاضر
بعدها در حدود قرن 19 میلادی، افراد ناخن‌های خود را توسط روغن‌های معطر قرمز می‌کردند و سپس با یک تکه چرم آنها را براق می‌کردند. لاک‌هایی با شکل و شمایل کنونی در حدود سال‌های 1920 به بازار عرضه شد و با استقبال زنان از آنها، بازار پر رونقی در این صنعت شکل گرفت.
مواد تشکیل‌دهنده لاک‌های ناخن، عموما فتالات‌ها، حلال‌ها و فرمالدیید هستند که به این مواد، رنگ‌ها و سایر نگه‌دارنده‌ها نیز افزوده می‌شوند. بسیاری از سازمان‌های بهداشتی، این مواد را برای سلامت انسان‌ها خطرناک می‌دانند و بعضی دیگر، مردم را مطمئن می‌سازند که آنها سالم هستند و هیچ خطری ندارند.

  • فتالات‌ها
فتالات‌ها گروهی از مواد صنعتی هستند که در سال 1930 اختراع شدند و امروزه در صنایع بسیاری کاربرد دارند. از معروف‌ترین آنها، دی‌بوتیل فتالات یا است که باعث انعطاف‌پذیری لاک‌ها و جلوگیری از لب پر شدن آنها می‌شود.
دی‌بوتیل فتالات در لوسیون‌ها، بعضی شامپوها و بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی به کار می‌رود و درباره ایمنی آن تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. البته در سال‌های اخیر تحقیقات تازه‌ای روی آن انجام شده است و در حیوانات آزمایشگاهی که در معرض دی‌بوتیل فتالات قرار می‌گرفتند، نقایص جنینی به خصوص در سیستم تناسلی حیوانات نر دیده شد. به همین علت در جواب اینکه آیا مصرف لاک در دوران حاملگی ضرر دارد یا نه، به تازگی عنوان شده است که زنان به خصوص در دوران حاملگی و شیردهی بهتر است از مصرف لاک‌هایی که در آنها از دی‌بوتیل فتالات استفاده شده، خودداری کنند.
به تازگی تحقیقی روی 300 نفر مرد و زن 20 تا 60 ساله انجام شد و جالب اینکه در بدن تمام این افراد دی‌بوتیل فتالات پیدا شد. میزان این ماده به خصوص در زنان 15 تا 45 ساله بالاتر بود. این امر احتمالا به دلیل مصرف بیشتر لوازم آرایش و لاک‌ها در این گروه سنی از زنان است.

  • فرمالدیید
فرمالدیید یکی از مواد شیمیایی است که در فرمول بیشتر لاک‌ها به عنوان نگه‌ دارنده به کار می‌رود و ممکن است برای سلامت انسان‌ها مضر باشد.
فرمالدیید یک ترکیب شیمیایی آلی فرار با بوی قوی است که در صنعت به خصوص در ساخت پلاستیک‌ها و چسب‌های صنعتی مثل چسب‌های کاغذ دیواری یا چسب‌های پارکت‌ها به کار می‌رود. تنفس این ماده، مشکلات تنفسی شبیه به آسم، سرگیجه و گیجی ایجاد می‌کند و از آنجا که باعث ایجاد حساسیت می‌شود، آب‌ریزش چشم، سردرد و تهوع را نیز در افراد به وجود می‌آورد.

  • حلال‌ها
تولوئن یکی از حلال‌های معروف در لاک‌ها است که باعث یکنواختی لاک می‌شود. گفته شده که این ماده شیمیایی که از مشتقات نفتی است، ممکن است سرطا‌ن‌زا باشد. این ماده نیز بر اثر استنشاق و یا تماس با پوست، گیجی یا حساسیت پوستی ایجاد می‌کند.
در بسیاری از افراد که در سالن‌های زیبایی به طور دایم با لاک‌ها سروکار دارند، مشکلات زیاد حساسیتی یا ریوی دیده شده است. توصیه شده که در این سالن‌ها حتما از تهویه‌های قوی استفاده شود و این افراد در هنگام بارداری تا حد ممکن به این محیط‌ها نروند. البته بعضی لاک‌های سالم هم وجود دارند که در ساختمان‌ آنها از دی‌بوتیل فتالات یا فرمالدیید استفاده نشده است. یکی از آنها لاکی با پایه آب و مخلوطی تهیه شده از عسل است. این لاک، مواد شیمیایی بحث‌انگیز را ندارد اما اشکال آن، این است که چند ساعت وقت می‌برد تا خشک شود و اگر این زمان را صرف نکنیم، زود از روی ناخن کنده می‌شود. مصرف چنین لاکی وقت‌گیر است ولی شاید ارزش امتحان کردن را داشته باشد.
در سال‌های اخیر با اعتراضاتی که مصرف‌کننده‌ها و گروه‌های گوناگون و فشاری که این گروه‌ها بر کارخانه‌های سازنده لاک و سایر محصولات آرایشی وارد کردند، بعضی سازنده‌ها اعلام کردند که تولوئن و فرمالدیید را از محصولات خود حذف کرده و دی‌بوتیل فتالات را نیز به زودی حذف خواهند کرد. البته این مساله فعلا به طور داوطلبانه و تنها از سوی بعضی کارخانه‌های معروف اعلام شده و بسیاری کارخانه‌ها هنوز از همین مواد در محصولات خود استفاده می‌کنند و متاسفانه در بسیاری موارد حتی نام این مواد را نیز روی برچسب محصول درج نمی‌کنند.
اتحادیه اروپا به تازگی استفاده از فرمالدیید و دی‌بوتیل فتالات را در محصولات آرایشی ممنوع کرده است اما در آمریکا هنوز قانونی در این مورد وضع نشده است. Fda در آمریکا بر مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، کنترل چندانی ندارد و نمی‌تواند کارخانه‌ها را مجبور کند که قبل از فروختن کالاهایشان روی مواد تشکیل‌دهنده آنها آزمایش‌های ایمنی را انجام دهند و تنها پس از مصرف، اگر مشکلی پیش بیاید، محصول موردنظر را از بازار جمع‌آوری خواهد کرد. در هر صورت پس از اطلاع از وجود چنین موادی در لاک‌ها، استفاده از آن را به عهده خودتان می‌گذاریم. شاید ارزش داشته باشد که پول بیشتری صرف کنیم و از محصولاتی استفاده کنیم که از مواد شیمیایی کمتر یا کم خطرتری برای تولیدشان استفاده می‌شود
لکه سفید و پوسته پوسته شدن دور ناخن



لکه های سفید در ناخنها معمولا نشانگر آسیب دیدگی جزئی است . این لکه ها نشانه کمبود ویتامین نیستند. نوارهای سفید رنگی ممکن است بعد از مواجهه با آرستیک که به پروتئینهای ناخن متصل می شود ، بروز کنند. ناخنها ممکن است به علت بیماری های کبدی ، سفید و کدر شوند.
پوسته پوسته شدن دور ناخن

این عارضه در اثر ضربه ( به ویژه در افرادی که پوستشان خشک است ) و به صورت ترک خوردن یا کنده شدن پوست دور ناخن ، بروز می کند. لبه های کنده شده را می توان با قیچی های مخصوص برید و با استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی و با حفاظت پوست دور ناخن به وسیله دستکش ، به ویژه وقتی دست ها به طور مکرردرآب فرو برده می شود، می توان به میزان زیادی از پوسته پوسته شدن ناخن جلوگیری کرد.
10 مورد و ناخن های محکم و جذاب



برای داشتن ناخن های محکم و جذاب این مراحل ساده باید دنبال شود :
لاک های قبلی روی ناخن را کاملا پاک کنید. برای اینکار از آستون می توانید استفاده نمایید.
ناخن ها را سوهان کنید با یک حرکت از طرفین به سمت مرکز ناخن (نه به طور رفت و برگشتی) .
برای پدیکور کردن ممکن است لازم باشد که ناخن را کوتاه تر کنید. همیشه ناخن خود را صاف بگیرید زیرا گرفتن ناخن به شکل گرد باعث رشد ناخن های زائد از بغل ناخن اصلی می شود.
ناخن های خود را در آب گرم فرو کرده و قبل از لاک زدن نیز دستان خود را بشویید تا لاک بر روی ناخن شما خوب بنشیند.
یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن خود بزنید تا رنگ ناخن شما زیباتر بنظر برسد.
اگر ناخن های شما شکننده هستند و همیشه در معرض شکسته شدن هستند ناخن های خود را کوتاه نگه داشته و لایه زیرین لاک را دوبار بر روی ناخن بزنید.
لاک را با سه حرکت بر روی ناخن بزنید. یکی در مرکز ناخن وسط به سمت پایین و دو حرکت از طرفین ناخن به سمت پایین .
5 دقیقه صبر کنید تا لاک بر روی ناخن شما خشک شود. (زمان خشک شدن لاک ها بستگی به دمای محیط نیز دارد).
پس از اینکه لاک خشک شد لایه دوم لاک را روی ناخن بزنید. بهترین روش لاک زدن زدن دو لایه نازک لاک به فاصله چند دقیقه بر روی ناخن است.
پس از خشک شدن لایه دوم می توانید از برق ناخن یا لاک بی رنگ استفاده کنید تا رنگ لاک و ناخن شما بهتر بماند
تقویت ناخن

تقویت کننده هاى ناخن براى استفاده بر روى ناخن هاى خیلى ضعیف و شکننده و ورقه ورقه شده در کوتاه مدت مفید هستند، اما اگر شما از آنها براى مدت طولانى تر از ۳ هفته استفاده کنید ناخن ها بیش از اندازه سفت مى شوند و همین مسئله باعث مى شود که آمادگى شکسته شدن، ورقه ورقه شدن و… را پیدا کنند. فکر نکنید که ناخن هاى سالم و خوب همگى محکم و سفت هستند و از نوع ناخن هاى فوق العاده و ایده آل است. این گونه مواد تقویت کننده مى توانند بیشتر مضر باشند تا مفید. یک روش بهتر و مفید تر براى داشتن ناخن هاى سالم و محکم، مالیدن کرم دست و روغن هاى گیاهى بر روى ناخن و پایه ناخن هر بار پس از شست وشوى دست است. این روش ساده ناخن هاى شما را زیبا و پرجذبه مى کنند و به آنها استحکام مى بخشد.


  1. لاک هاى کهنه و قدیمى را از روى ناخن ها پاک کنید. براى پاک کردن لاک روى ناخن ابتدا یک قطعه پنبه به آستون آغشته کرده و روى ناخن لاک زده خود بگذارید چند ثانیه صبر کنید سپس با یک حرکت سریع و محکم لاک را پاک کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام لاک روى ناخن پاک شود.
  2. با استفاده از یک سوهان ناخن به ناخن شکل و فرم دهید. سوهان را از گوشه ها به سمت مرکز نوک ناخن بکشید. به طور رفت و برگشتى سوهان را حرکت ندهید چون این کار باعث ایجاد رگه ها و ریش ریش هایى در نوک ناخن شده و در نتیجه ورقه ورقه مى شود.
  3. دست ها را با آب گرم صابونى به مدت چند دقیقه نگه دارید تا جرم زیر ناخن ها پاک شود.
  4. حال نوبت لاک زدن است. هیچ دلیلى وجود ندارد که شما پول خود را براى انواع مختلف لاک مانند پر کننده ها، پوشش هاى پایه، پوشش هاى رویى، تقویت کننده هاى ناخن به هدر دهید. پس از زدن لاک ناخن، یک لاک براق کننده بدون رنگ روى لاک خود بزنید. اجازه دهید تا خشک شود. ممکن است بخواهید که لاک رویى خود را دوباره بزنید. این کار ناخن شما را مستحکم خواهد کرد و از شکستن و ریش ریش شدن آن جلوگیرى مى کند.
  5. در نهایت یک کرم مرطوب کننده یا لوسیون مرطوب کننده به ناخن هاى دستتان بمالید. این کار ناخن را نرم کرده و از ورقه ورقه شدن آنها جلوگیرى مى کند.
مراقبت از موها و ناخن در دوران پیری

[تصویر:  attachment.hj.jpg]
شاید باور نکنید اما موها و ناخن‌ها با افزایش سن و سالخوردگی کمتر تحت تاثیر پیری قرار می‌گیرند اما این تغییرات به تدریج و بالاخره ایجاد می‌شود.
تغییرات کلی مو و ناخن به دنبال پیری به شرح زیر است:· رنگ موهای همه بدن (قفسه سینه، سر و صورت) تغییر کرده و به خاکستری می‌گراید. این تغییر از شروع ۳۰ سالگی اتفاق می‌افتد.· با افزایش سن ریزش مو امری طبیعی است و موها به سرعت قبل و جوانی رشد نمی‌کنند.· موها شروع به نازک شدن می‌کنند.· موهای باقی‌مانده شروع به ضخیم شدن می‌کنند.· ناخن‌ها شروع به زرد شدن می‌کنند و ظاهری تیره پیدا می‌کنند و سفت و سخت می‌شوند.· رشد ناخن‌ها کندتر شده و شکننده‌تر می‌شوند.· ناخن شست پا و دست سخت‌تر و ضخیم‌تر شده و حتی ممکن است رشدی نداشته باشد
نکاتی بسیار مهم درباره «مانیکور»

[تصویر:  attachment_001ihyui.jpg]


یک مانیکور خوب و عالی با نگهداری خوب از ناخن شروع و با اسفاده از یک محصول مراقبت از ناخن خوب پایان می یابد.

برای داشتن ناخن های محکم و جذاب این مراحل ساده باید دنبال شود :
لاک های قبلی روی ناخن را کاملا پاک کنید. برای اینکار از آستون می توانید استفاده نمایید.
ناخن ها را سوهان کنید با یک حرکت از طرفین به سمت مرکز ناخن (نه به طور رفت و برگشتی) .
برای پدیکور کردن ممکن است لازم باشد که ناخن را کوتاه تر کنید. همیشه ناخن خود را صاف بگیرید زیرا گرفتن ناخن به شکل گرد باعث رشد ناخن های زائد از بغل ناخن اصلی می شود.
ناخن های خود را در آب گرم فرو کرده و قبل از لاک زدن نیز دستان خود را بشویید تا لاک بر روی ناخن شما خوب بنشیند.
یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن خود بزنید تا رنگ ناخن شما زیباتر بنظر برسد.
اگر ناخن های شما شکننده هستند و همیشه در معرض شکسته شدن هستند ناخن های خود را کوتاه نگه داشته و لایه زیرین لاک را دوبار بر روی ناخن بزنید.
لاک را با سه حرکت بر روی ناخن بزنید. یکی در مرکز ناخن وسط به سمت پایین و دو حرکت از طرفین ناخن به سمت پایین .

پنج دقیقه صبر کنید تا لاک بر روی ناخن شما خشک شود. (زمان خشک شدن لاک ها بستگی به دمای محیط نیز دارد).
پس از اینکه لاک خشک شد لایه دوم لاک را روی ناخن بزنید. بهترین روش لاک زدن زدن دو لایه نازک لاک به فاصله چند دقیقه بر روی ناخن است.
پس از خشک شدن لایه دوم می توانید از برق ناخن یا لاک بی رنگ استفاده کنید تا رنگ لاک و ناخن شما بهتر بماند
مانیکور خوب و عالی


یک مانیکور خوب و عالی با نگهداری خوب از ناخن شروع و با اسفاده از یک محصول مراقبت از ناخن خوب پایان می یابد.
● برای داشتن ناخن های محکم و جذاب این مراحل ساده باید دنبال شود :
▪ لاک های قبلی روی ناخن را کاملا پاک کنید. برای اینکار از آستون می توانید استفاده نمایید.
▪ ناخن ها را سوهان کنید با یک حرکت از طرفین به سمت مرکز ناخن (نه به طور رفت و برگشتی) .
▪ برای پدیکور کردن ممکن است لازم باشد که ناخن را کوتاه تر کنید. همیشه ناخن خود را صاف بگیرید زیرا گرفتن ناخن به شکل گرد باعث رشد ناخن های زائد از بغل ناخن اصلی می شود.
▪ ناخن های خود را در آب گرم فرو کرده و قبل از لاک زدن نیز دستان خود را بشویید تا لاک بر روی ناخن شما خوب بنشیند.
▪ یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن خود بزنید تا رنگ ناخن شما زیباتر بنظر برسد.
▪ اگر ناخن های شما شکننده هستند و همیشه در معرض شکسته شدن هستند ناخن های خود را کوتاه نگه داشته و لایه زیرین لاک را دوبار بر روی ناخن بزنید.
▪ لاک را با سه حرکت بر روی ناخن بزنید. یکی در مرکز ناخن وسط به سمت پایین و دو حرکت از طرفین ناخن به سمت پایین .

▪ ۵ دقیقه صبر کنید تا لاک بر روی ناخن شما خشک شود. (زمان خشک شدن لاک ها بستگی به دمای محیط نیز دارد).
▪ پس از اینکه لاک خشک شد لایه دوم لاک را روی ناخن بزنید. بهترین روش لاک زدن زدن دو لایه نازک لاک به فاصله چند دقیقه بر روی ناخن است.
▪ پس از خشک شدن لایه دوم می توانید از برق ناخن یا لاک بی رنگ استفاده کنید تا رنگ لاک و ناخن شما بهتر بماند.
مدل ناخن با روش طراحی



مدل جدیدی برای طراحی ناخن مد شده است که بسیار زیبا و شیک است. این مدل به نام نیمه ماه ( هلالی) مشهور است که در مجموعه طراحان مشهوری مثل کریستین دیور و گولتیه نیز دیده می شود.

[تصویر:  half-moon-nails3.jpg]
شما برای مدل هلالی به دو رنگ لاک تیره و روشن نیاز دارید که باید با توجه به لباس و رنگ آرایش‌تان انتخاب کنید.
مراحل طراحی ناخن به شکل هلالی را در ادامه بخوانید:

[تصویر:  halfmoonmani2.jpg]
  • اگر ناخن هایتان لاک دارد به طور کامل پاک کنید. برای این کار از مواد استون دار استفاده نکنید زیرا برای ناخن ها خیلی مضر هستند.برای پاک کردن لاک از ناخن از لاک پاک کن ها استفاده کنید .
  • فرم ناخن هایتان برای این مدل می تواند مربعی، بیضی یا گرد باشد. اما بهترین حالت فرم بیضی است. پس با سوهان شکل ناخن هایتان را مرتب کنید .

[تصویر:  half-moon-nails.jpg]
  • بیس کتی را که همیشه استفاده می کنید بر روی ناخن بزنید. ( بیس کت (base coat) : محلول بی‌رنگی است که حاوی مواد سفت کننده ناخن است. این لایه کمک می کند که لاک زودتر خشک شود و ناخن نیز بر اثر لاک های مداوم رنگش تغییر نکند)
  • در این مرحله لاک اصلی که انتخاب کرده اید را طبق تصویر به ناخن هایتان بزنید. هلال ناخن تان را لاک نزنید. این قسمت می تواند هم بدون رنگ بماند و هم اینکه با یک لاک رنگ روشن رنگ شود. اگر دوست داشتید می توانید نوک ناخن هایتان را نیز با رنگ هلال پایین ناخن فرنچ کنید.

[تصویر:  bullet-dokme.gif] محلول صاف کننده ناخن های شیاردار
[تصویر:  bullet-dokme.gif] محلول استحکام بخش نوک ناخن ماوالا
[تصویر:  bullet-dokme.gif] محافظ لام ناخن یا تاپ کت
[تصویر:  half-moon-nails2.jpg]
لاک انتخابی را روی ناخن را بهتر است دو بار تکرار کنید.

  • پس از اینکه قسمت هلال را هم لاک زدید، بهتر است یک لایه نیز تاپ کت ( Top coat ) یا برق ناخن بر روی لاکتان بزنید. ( تاپ کت: محلول بی رنگی است که بر روی لاک زده می شود این لایه کمک می کند که لاک به مدت بیشتری بماند.)


سایت دوخت
مانیکور و مراقبت از ناخن
مانیکور یک لغت لاتین مشتق شده از کلمات manusبه معنای دست وcuraبه معنی مراقبت می باشدبنابراین مانیکور کردن به مفهوم عام آن به معنای مراقبت از دست ها می باشد
یک مانیکور خوب و کامل با آماده سازی ناخن و کوتیکول آن (چین پوستی موجود در پایه ناخن) آغاز می گردد. به ناخن خود دقیقا نگاه کنید. ناخن از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است . بخشهای مختلف ناخن عبارتند از صفحه ناخن، ریشه ناخن، ماهک، بستر و کوتیکول .
نکاتی برای مراقبت کلی از ناخنها
وظیفه ناخن محافظت از بافت زیرین بستر آن است بنابراین هرگز از ناخن خود به عنوان یک ابزار (مثلا برای باز کردن درب ظروف و ...) استفاده نکنید.
از جویدن ناخن پرهیز نمائید.زیرا این عمل برای ناخن و کوتیکول آن بسیار مخرب است و می تواند منجر به عفونتی گردد که باعث تغییر شکل ناخن می شود
هنگام شستن ظروف و به طور کلی برای انجام هر عملی که نیاز به تماس با مواد شوینده و شیمیایی دارد از دستکش های محافظ استفاده نمایید.
برای نرم شدن ناخنهای خشک و محکم بهتراست قبل از اقدام به کوتاه کردن، مدتی ناخن را در آب گرم قرار دهیم.
ناخن را نباید بیش از خط رشد طبیعی آن کوتاه نمود.
به جای ناخنگیر بهتر است از سوهان برای کوتاه نگه داشتن ناخن خود استفاده نمایید. سوهان را از گوشه به سمت مرکز ناخن فقط در یک جهت به کار ببرید. زیرا در غیر این صورت ناخنها تخریب خواهند شد.
فرقی نمی کند فرم ناخن را بیضی در می آورید یا مربعی! این فقط بستگی به سلیقه شما دارد و اینکه کدام فرم ناخن برای دست شما مناسب است. فقط به یاد داشته باشید هرچه ناخن شما بلندتر باشد مقاومت آن کمتر می شود.بنابراین آن را زیاد بلند نگاه ندارید.
بعد از شستشوی دست، از کرم یا لوسیون مرطوب کننده استفاده نمایید زیرا صابون ها و مواد شوینده باعث خشک شدن ناخن و پوست می گردند.
هرگز لاک ناخن را خراش ندهید و آن را پوست نکنید.
کوتیکول، ریشه ناخن را از باکتری محافظت می نماید. به جای بردیدن کوتیکول، آن را به آرامی و با استفاده از چوب پرتقال یا وسایل مخصوص این کار که دارای نوک پلاستیکی هستند به عقب برانید. هرگز کوتیکول ناخن را با استفاده از ابزارهای فلزی عقب نزنید. زیرا این کار باعث جداشدن سلولهای محافظ ناخن از سطح آن می گردد.
اگر کوتیکول سخت و چسبنده شده باشد با استفاده از نرم کننده یا مایع زداینده کوتیکول می توان آن را برطرف نمود.
زمان مناسب برای انجام مانیکور ناخن های خشک و محکم بعد از حمام است زیرا در این موقع، چرک از زیر ناخن زدوده شده و سطح ناخنها نرم می شود.
برای دستیابی به یک مانیکور حرفه ای قبل از به کار بردن لاک، ناخن را بوسیله بافر (Buffer) پرداخت نمائید تا سطح آن برای پذیرش لاک آماده و مهیا گردد.
بعد از بافر کردن، سطح ناخن را با لایه ای از یک لاک شفاف که به آن پوشش پایه می گویند بپوشانید.
بعد از اینکه پوشش پایه خشک شد لاک رنگی را به صورت لایه ای نازک به کار برید. معمولا سه حرکت برای ایجاد یک لایه یکنواخت بر روی یک ناخن کفایت می کند. عمل افزودن لایه جدید را تا زمان رسیدن به ظاهر خوب و یکنواخت مورد نظرتان ادامه دهید.
نکته کلیدی در این مرحله آن است که قبل از افزودن هر لایه جدید اجازه دهید لایه قبلی کاملا خشک گردد تا به اصطلاح ست (Set) شود. اگر نمی توانید صبر کنید از سشوار استفاده نمایید.
برای افزودن به پایداری و دوام لاک ناخن و همچنین محافظت از نوک ناخنها، پوشش بالایی یا همان آستری لاک را بعد از خشک شدن لایه رنگی به کاربرید.
نکته: پوشش پایه (Base coat) و پوشش بالایی(Top coat) و لاک رنگی معمولا دارای ماهیت یکسان و عملکرد مشابهی هستند و تفاوت جزئی در مواد تشکیل دهنده شان وجود دارد. در واقع فرق پوشش پایه و بالایی با لاک رنگی در فقدان رنگ و شفاف بودنشان است. بنابراین مراقب باشید که پولتان را برای خرید محصولات آرایشی غیرحرفه ای به هدر ندهید.
پوشش بالایی را چند روز یک بار مجددا به کار برید تا به بهبود ظاهر و دوام لاک ناخن خود کمک نمایید.
در نهایت کرم یا لوسیون مرطوب کننده را برای روی دست و ناخن خود، به کار برید. فراموش نکنید که وسایل مانیکورتان را پس از استفاده، بوسیله الکل پاکیزه و استرلیزه نمائید.
نکته: لاک ناخن می تواند در یخچال نگهداری گردد.
برای جلوگیری از چسبنده شدن درب لاک ناخن قبل از بستن، آن را با استفاده از وازلین چرب نمایید.
سعی کنید تا حدامکان از لاک پاک کن ناخن، بویژه آنهایی که حاوی استن هستند کمتر استفاده نمایید. لاک پاک کن ها، اغلب ناخن را خشک می نمایند. از این رو بسیاری از متخصصات توصیه می کنند که لاک پاک کننده ناخن بیش از یک بار در هفته استفاده نگردد. بعد از استفاده از پاک کننده های لاک ناخن دست خود را به خوبی بشویید
منبع:zibiran.com
علت سفید رنگ شدن بعضی از قسمتهای ناخن چیست ؟


علت آن می تواند دستکاری ناخودآگاه ناخن و حاشیه های آن توسط خود فرد در طول روز باشد یا از ضربه های خفیفی که در حین کار روزانه بر روی ناخن و بخشهای زاینده آن وارد می شود ناشی شود .
این نقاط برخلاف برخی تصورات ناصحیح اهمیت خاصی ندارد و اغلب خود به خود خوب می شود
1_ لکه های سفید رنگ: علت آن میتواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید میگردد.
2_ عفونتها: می تـواند عامل آن باکتریها و یا قارچها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود.
3_ شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـباشند اما اگر یکباره روی ناخنها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.
4_حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد.
5_ قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کمبود آهن و کم خونی میباشد.
6_ شکاف در لبه ناخن: علت آن فرو بردن انگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها میباشند.
7_ تردی و شکنندگی ناخنها: علت آن میـتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبود ویتامینهای A ،c ،b6 و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید.
8_ ناخنهای فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخنهای پا مشـاهده میگردد و علت آن کوتاه کردن نامناسب ناخنها و کفش تنگ میباشد که باعث می گردد گوشه ناخن بدرون گوشت فرو رود.
9_ برخی بیماریها از روی ناخنها قابل تشخیص میباشند: بستر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی - بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی - ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی - ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیماری ریوی - سرخـی مختصر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیه میباشد
صفحه‌ها: 1 2 3
لینک مرجع