تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: روش های درمان لک صورت
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
با اینکه به وجود آمدن لک روی پوست صورت، پروسه پیچیده ای دارد اما اگر بخواهیم آن را به زبان ساده توضیح بدهیم، به این شکل است که در حالت طبیعی، در لایه های زیرین پوست سلول های رنگ سازی وجود دارند که وظیفه آن ها تولید رنگدانه یا دانه های رنگی پوست است. این دانه های رنگ یا رنگدانه ها باعث می شوند پوست ما رنگ بگیرد و اگر به هر علتی این مواد روی پوست ما نباشند یا از بین بروند، پوست مان کاملاً سفید می شود.
به طور کلی، ساختار پوست انسان به شکلی است که این سلول های رنگ ساز در لایه های عمقی پوست قرار گرفته اند به همین دلیل هم برای رنگ گرفتن سطح پوست، رنگدانه های تولید شده باید به طریقی به سطح پوست برسند که این کار توسط بافت هائی انجام می شود که عمق پوست را به سطح پوست متصل می کنند. در نتیجه پوست ما رنگ می گیرد.
مهم ترین وظیقه این رنگدانه ها محافظت از پوست در مقابل اشعه های آفتاب است و اگر این رنگدانه ها نباشند یا از بین بروند، احتمال زیادی دارد که به سرطان پوست مبتلا شویم مگر اینکه به روش های دیگری از پوست مان محافظت کنیم. افرادی که بیماری لک و پیس (پیسی یا ویتیلگو) دارند، بعضی از نواحی پوست شان رنگدانه ندارد و به همین دلیل آن نواحی پوست شان کاملاً سفید است.
دانستن پروسه تولید و توزیع رنگدانه ها در پوست به این دلیل اهمیت دارد که تمام روش های درمان داروئی لک صورت به دو روش عمل می کنند:
 
سلول های رنگ ساز را از کار می اندازند یا از بین می برند.
مانع از رسیدن رنگدانه های تولید شده به سطح پوست می شوند.  

درمان لک با کرم های ضد لک ضعیف: معمولاً درمان لک های صورت، در ابتدا با استفاده از یک کرم ضد لک ضعیف شروع می شود مگر اینکه متخصص پوست یا دکتر داروساز تشخیص دهد که لک قوی و یا بزرگ بوده از ابتدا درمان با استفاده از کرم های ضد لک قوی شروع شود.
کرم های ضد لک ضعیف معمولاً شامل عصاره شیرین بیان، آربوتین، یا آزالائیک اسید و ... هستند.
در صورتی که بعد از 1 تا 2 ماه از شروع درمان اندازه لک ها کوچکتر نشده باشند و تیرگی ناشی از لک ها روی پوست صورت کمتر نشود، با نظر متخصص پوست یا دکتر داروساز از کرم های ضد لک قوی تر باید استفاده کنید.
البته توجه داشته باشید در صورتی که بعد از دو ماه رنگ لک های کمتر شد یا لک ها کوچکتر شدند،درمان را قطع نکنید و استفاده از کرم ها را ادامه دهید چون کل طول دوره درمان کامل لک صورت با استفاده از کرم های ضد لک ضعیف اغلب 4 تا 6 ماه خواهد بود.

درمان لک صورت با کرم های ضد لک قوی: بسیاری از مراجعین ما به دنبال قوی ترین کرم ضد لک هستند که در کوتاه ترین زمان لک های صورت آن ها را از بین ببرد اما نکته مهم این است که معمولاً هر چقدر کرم های ضد لک قوی تر می شوند، عوارض جانبی آن ها هم بیشتر می شود به همین دلیل همفقط در صورتی که لک قوی و مقاوم به درمان باشد، متخصصان پوست استفاده از این کرم ها را توصیه می کنند.
ترکیبات کرم های ضد لک قوی معمولاًشامل هیدروکینون، رزورسینول، یا کوجیک اسید و ... هستند.
معمولاً اولین نتایج استفاده از کرم های ضد لک بعد از 1 ماه و نیم تا دو ماه قابل مشاهده خواهد بود، اما کل طول دوره درمان کامل لک صورت با استفاده از کرم های ضد لک قوی هم معمولاً بین 4 تا 6 ماه خواهد بود. 

در صورتی که بعد از 2 ماه استفاده از کرم های ضد لک قوی، باز هم اندازه و رنگ لک های روی صورت تغییری نکرده باشند، دکتر متخصص پوست بسته به نوع، اندازه و محل قرارگیری لک، با استفاده از یکی از روش های تخصصی لک های شما را درمان خواهد کرد.
منبع: مجموعه مقالات درمان لک مجله مهتاطب

 
لینک مرجع