تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: قبل از کراتینه کردن مو حتما باید بدانید
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
 
صاف بودن و درخشش مو از دیرباز مورد توجه همگان بوده و هست. امروزه با وجود دستگاه های مختلف ،صاف و لخت کردن مو دیگر آرزو نیست. علاوه بر دستگاه های مختلف موی موجود در بازار و روش های سنتی، روش جدید و تازه ای امروزه برای این منظور استفاده می شود به نام کراتینه مو. همانطور که از نام آن پیداست، مواد اصلی تشکیل دهنده این ماده کراتین است. کراتین مواد اصلی تشکیل دهنده مو، پوست و ناخن است که استفاده از آن بر روی مو سبب نرم و لخت شدن مو ها می شود. این پروتئین به طور طبیعی در مو وجود دارد اما در افرادی که موهای وز و یا فری دارند میزان این پروتئین کمتر است. این محصول یا به صورت طبیعی و از منابع حیوانی یا به صورت مصنوعی در بازار موجود است.
کراتینه کردن مو
در این روش آرایشگر این محصول را بر روی موهای شما زده و با استفاده از گرمای یک اتو این مواد را بر روی موهای شما تثبیت می کند. این کار بسته به میزان بلندی موهای شما از 40 تا 90 دقیقه زمان می برد.
کدام مو به کراتین نیاز دارد؟
همه ما به خوبی می دانیم که کیفیت موهای طبیعی خودمان بهتر از هر جیز دیگر است ولی در بسیاری از موارد خودمان سبب از بین رفتن بافت مو و در نتیجه ظاهر ناخوشایند موهایمان می شویم. به عنوان مثال: رنگ کردن مداوم، اتو کشیدن های مکرر، سشوار و.. همگی باعث تضعیف ساختار مو می شود. کراتین کردن مو بدون آگاهی یکی از عوارض آن است.
کراتین کردن مو به خودی خود چیز بدی نیست اما شیوه های به کار گیری آن سبب بروز عوارض و صدمات جبران ناپذیری می شود.
عوارض کراتینه کردن مو:
آلرژی یا حساسیت: کراتین نیز مانند سایر مواد مخصوص مو، پوست، و..ممکن است سبب بروز حساسیت بر روی پوست شود. ظاهر شدن دانه های قرمز رنگ، خارش و... از علائم بروز آلرژی محسوب می شود. به همین دلیل اگر پوستی حساس و مستعد به آلرژی دارید بهتر است قبل از انجام این کار کمی تأمل کنید.
ریزش و نازک شدن مو:
یکی از بزرگترین عوارض این روش، ریزش و نازک شدن مو است. در اکثر موارد، دیده شده که پس از کراتینه کردن مو با اولین شستشو، مو از ریشه شروع به ریزش کرده است. همچنین بعد از کراتینه شما شاهد نازک شدن تار موی خود خواهید بود. این عارضه یکی از بزرگ ترین عارضه های این روش بوده که در موارد حاد و شدید جبران ناپذیر خواهد بود.
سرطان:
این تصور غلط در اکثر ما وجود دارد که ماده کراتین سبب صاف شدن موها می شود. اما حقیقت این است که کراتین به تنهایی قادر به صاف کردن موهای شما نیست. در کراتین کردن ماده ای به نام فرمالدئید همراه با کراتین استفاده می شود که این ماده موجب صاف و نرم شدن موهای شما می شود. اما مشکل اینجاست که فرمالدئیدها ماده ای سرطان زا است که از طریق پوست جذب می شود و خاصیت بالقوه شدیدی در بروز سرطان دارد. هر چند بیشتر سالن ها از ماسک مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می شود اما هیج روشی نیست  که بتواند از جذب بسیار کم این ماده از طریق پوست جلوگیری کند.
اثرات قرار گرفتن در معرض فرمالدئید:
از اثرات قرار گرفتن در معرض فرمالدئیدها می توان به آبریزش بینی، سوزش چشم و گلو، خونریزی بینی و ... اشاره کرد. این عوارض زمانی که شما در معرض تماس و یا استنشاق این ماده قرار بگیرید بروز می کند. فرمالدئیدها تا زمانی که مواد کراتین روی موهای شما باشد باقی می ماند. به همین علت با هر بار استفاده از سشوار و اتو مو ذرات این ماده در اطراف پخش خواهد شد و این امر نه تنها سلامت شما بلکه سلامت اطرافیانتان را نیز به خطر خواهد انداخت.
سخن آخر:
با توجه به دائمی نبودن این روش و عوارض استفاده از آن به نظر می رسد می توان از انجام این کار صرف نظر کرد و راه های طبیعی را جایگزین نمود. 
منبع:
توبیستی
لینک مرجع