تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: زگیل تناسلی hpv
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
 
زگیل تناسلی hpv
همانطور که میدانید زگیل های تناسلی بسیار شایع است و معظلی است که الان بسیاری از افراد را درگیر کرده است. باید بدانید که زگیل های تناسلی توسط پیت های مختلف که بیش از ۱۰۰ نوع پیت می باشد ایجاد می شود. زگیل های تناسلی می تواند بسیار آزار دهنده باشد، اما نگران نباشید زگیل های تناسلی اصلا خطرناک نیستند  و در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان هستند. قابل درمان بودن زگیل های تناسلی به این معنا نیست که کاملا از بین برود. شاید شما در برخی از مقالات مطالعه کرده باشید که این ویروس تا آخر عمر در بدن می ماند. این گفته صحیح است. ویروس HVP همانند ویروس سرماخوردگی در بدن می ماند. مراجعه به متخصص زنان و درمان آن  باعث می شود تا این ویروس از حالت فعال به حالت غیر فعال تغییر وضعیت دهد.
 
[تصویر:  %D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8...00x300.jpg]
در چه قسمتی از بدن زگیل تناسلی بیشتر دیده می شود؟
در خانم ها پوست اطراف عضو ژنیتال و مقعد این زگیل مشاهده می شود که  شامل وولو، واژن، مقعد می باشد و در آقایان در آلت تناسلی و بیضه ها این زگیل ها مشاهده می شود. مهم این است که در بدانید این ویروس در آقایان کمتر از خانم ها بروز می کند.انتقال زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟
آیا زگیل هایی که در نقاط دیگر بدن  مانند پوست صورت، دست و گردن زده می شود باعث بروز زگیل تناسلی می شود یا خیر؟
خیر، تیپ ویروس هایی که در قسمت های بیرونی بدن هستند با تیپ ویروس زگیل در ناحیه تناسلی کاملا متفاوت است. پس نگران این موضوع در خصوص آلودگی از طریق زگیل های قسمت های دیگر بدن مثلا تماس دست به نواحی دیگر بدن نباشید. این ویروس جزو عفونت هایی است که از طریق تماس جنسی مانند واژینال، مقعدی و چه دهانی قابل انتقال است. لزومی ندارد که حتما فرد این زگیل را داشته باشد و باعث انتقال این ویروس به شخص دیگر شود. بلکه حتی اگر این ویرس در بدن فرد وجود داشته باشد و هیچ زائده و زگیلی نداشته باشد می تواند این ویروس را به شخص دیگر انتقال داد. تماس زگیل با بدن شخص دیگر توسط تماس پوست به پوست به راحتی قابل انتقال است. راه دیگر انتقال ویروس، حین زایمان طبیعی است. هر چند راه این انتقال بسیار  نادر است اما باز احتمال انتقال زگیل تناسلی به نوزاد وجود دارد. بنابراین متخصص زنان توصیه می نماید تا افراد بارداری که به این بیماری مبتلا هستند، حتما از روش زایمان سزارین استفاده شود. داشتن زگیل تناسلی در دوره بارداری نباید سبب شود تا مادر دچار استرس شود.
مهمترین نکته این است که ممکن است فرد این ویروس در بدن فرد به  مدت ماه ها و سال وجو داشته و فرد با آن مبتلا شده باشد و در بدن مانده باشد. ولی سیستم ایمنی بدن فرد آن قدر قوی بوده که زگیل تناسلی نمایان نشود.
زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد، تحت هر شرایطی مانند استرس زیاد، فعالیت بیش از حد بدن، خستگی، ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرماخوردگی تضعیف شود، ممکن است که این زگیل ها خودشان را نشان دهند. بنابراین لزومی ندارد، زمانی که فرد متوجه این موضوع شود که به زگیل تناسلی مبتلاست، فرد مقابلش هم به این ویروس مبتلا شده باشد. ممکن است این ویروس در گذشته در بدن فرد وجود داشته و در حال حاضر خودش را نشان داده باشد.
زگیل تناسلی دارای چه اشکالی است؟
این زگیل ها دارای اشکال متفاوتی است. برخی از این اشکال  زگیل تناسلی عبارتند از :
ممکن است زگیل ها کاملا صاف و یکنواخت باشند
ممکن است زگیل ها برجسته باشند.
ممکن است این زگیل ها دارای رنگی از صورتی کم رنگ تا تیره متغیر باشد.
زگیل ها ممکن است به صورت تکی و یا به شکل ضایعات گل کلمی مانند بروز کند.
بنابراین برای تشخیص و درمان زگیل های تناسلی توصیه می شود که حتما به متخصص زنان مراجعه شود. این بیماری با معاینه و انجام یک سری از آزمایشات با تجویز متخصص ، به راحتی میزان آلودگی به ویروس و راه های درمانی را می توان یافت و اقدام نمود.
شیوع زگیل تناسلی
سالانه بیش از ۳۶۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا می شوند. بنابراین شیوع این ویروس و زگیل تناسلی خیلی زیاد می باشد. بنابراین نباید نگران این امر بود که چرا فرد به این ویروس مبتلا شده است.
پیشگیری از زگیل تناسلی
تزریق واکسن
مهمترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس و زگیل تناسلی که امروزه بسیار متداول هم می باشد، استفاده از واکسن زگیل تناسلی است. اسم این واکسن گارداسیل می باشد و این واکسن در ۳ نوبت تزریق می شود. قبلا توصیه می شد تا افراد زیر ۲۶ سال این واکسن را تزریق نمایند. امروزه معتقدند که تمامی افرادی که در خطر ابتلا به این ویروس هستند باید این واکسن را تزریق نمایند و تزریق این واکسن در افراد می توان بسیار کمک کننده باشد.
زگیل های تناسلی می تواند بسیار آزار دهنده باشد، اما نگران نباشید زگیل های تناسلی اصلا خطرناک نیستند  و در صورتی که زود تشخیص داده شود، قابل درمان هستند..دکتر شیرین شمس متخصص زنان و جراح زیبایی زنان از روش های جدیدی برای درمان این اختلال استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۸۱۹۲۷۴۸-۹تماس بگیرید . برای ارتباط با دکتربه  اینستاگرام مراجعه کنید.
روش های درمانی
 در وهله اول برای درمان این زگیل ها باید به متخصص زنان مراجعه شود. در صورت درمان به راحتی می توان از انتقال این ویروس جلوگیری نمود. به همین دلیل توصیه می شود تا این زگیل ها بر داشته شود  و از تماس و یا خاراندن این زگیل ها اجتناب شود.
به منظور جلوگیری از انتقال و انجام درمان دست ها و ناخن ها را قبل و بعد از اجابت مزاج به درستی و کامل شستشو داده شود.
برای درمان از کرم های مخصوصی به عنوان پروفیلاکسی استفاده می شود که باید پزشک آن را تجویز نماید تا بتوان استفاده کرد. این کرم ها به منظور پیشگیری و درمان مورد استفاده قرار می گیرد. نوبت استفاده از کرم ها به طور متوسط بین ۳ تا ۴ بار در هفته می باشد.
برخی از مواد شیمیایی و یا اسید هایی هستند که برای برداشتن زائده زگیل مورد استفاده قرار می گیرد. از این مواد فقط هفته ای یکبار مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این مواد سبب می شود تا زگیل ها بعد از گذشت چند هفته از بین خواهد رفت.
روش کرایوتراپی
در این روش، زگیل ها را فیرز می نماید. در استفاده از این روش ممکن است برای درمان در فرد این عمل چندین بار تکرار شود تا به نتیجه معقولی رسید. با استفاده از این روش زگیل ها از بین خواهد رفت. متخصصان بر این باروند که این روش ایمن ترین روش برای کاهش و از بین بردن زگیل های تناسلی است.
 
[تصویر:  %D8%B2%DA%AF%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D9%86%D8...00x300.jpg]
لیزر تراپی
در این روش زگیل تناسلی را  به کمک لیزر بر می دارند. با استفاده از این روش می توان سریع تر زگیل ها و زائده ها را برداشت. همچنین با استفاده از این روش بخارات خارج شده از زگیل ها و میزان انتشار آلودگی ها کمتر می باشد. ولی بعد از استفاده از این روش باید ساکشن قوی مورد استفاده قرار گیرد تا از انتشار آلودگی فرد به افراد دیگر و پزشک به طور چشم گیری کاهش یابد.
خوشبختانه امروزه برای درمان زگیل تناسلی یک دارو وجود دارد به نام AHCC که البته در ایران وجود ندارد . این دارو در کل دنیا وجود دارد. در حقیقت این دارو از یک نوع قارچ، ساخته شده است. این دارو سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت می کند و از بروز آلودگی، ابتلا به سرطان، تومور ها و برخی از بیماری ها جلوگیری می کند. از این دارو نیز می توان برای درمان زگیل تناسلی استفاده نمود و در برخی از افراد ریشه کن شدن این ویروس نیز مشاهده شده است.
درمان زگیل تناسلی
توصیه می شود تا از کشیدن سیگار و قلیان اجتناب شود.
 کیفیت و کمیت زندگی خود را سالم نمایید.
در رژیم غذایی خود از گیاهان و سبزیجات تازه استفاده نمایید.
نظافت و بهداشت فردی را به بهترین وجه ممکن حفظ و رعایت نمایید.
استفاده از کاندوم در زوجین توصیه می شود. رعایت این نکته فقط کمک به کاهش انتقال زگیل تناسلی می نماید.
انواع ویروس زگیل تناسلی
زگیل های تناسلی انواع مختلفی دارد که شامل ۱۰۰ نوع تایپ می باشد. در این بین ۳۸ مورد آن قابل تشخیص می باشد. انواع شایع و پر خطر زگیل های تناسلی به راحتی قابل تشخیص و درمان هستند و اصلا جای نگرانی ندارد. با انجام یک بیوپسی ساده، متخصص زنان می تواند میزان ابتلا به این ویروس و نوع ویروس و درمان آن را انتخاب نماید. برخی از این ویروس ها ممکن است باعث بروز آسیب به دهانه رحم شوند، که با تشخیص به موقع می توان به درمان آن اقدام نمود. برخی از این ویروس ها خطر پاپیلوم حنجره را افزایش می دهد. همچنین ممکن است برخی از این ویروس ها سبب شود تا فرد به سرطان مقعدی دچار شود. با تشخیص به موقع می توان به راحتی از جدی شدن این بیماری ها پیشگیری نمود.
این ویروس ها از شایع ترین و خطرناک ترین نوع زگیل های تناسلی هستند که ممکن است فرد دچار نگرانی شود. همانطور که گفته شد برای تعیین نوع ویروس نیاز است تا متخصص زنان اقدام به بیوپسی نماید تا نوع ویروس را تشخیص داده و اقدام به درمان نماید. دکتر شیرین شمس این مژده را می دهند که حتی اگر فرد به بیماری های جدی هم مبتلا باشند، با انجام یک جراحی ساده، بیوپسی ساده و کولپوسکوپی ساده می تواند این خطرات را از بدن خارج نماید. همچنین بعد از این عمل، دکتر شیرین شمس اطمینان خاطر کامل می دهند که خطرات پیرامون این زگیل های تناسلی کاهش می یابد. و کوچکترین خطری فرد را تهدید نمی نماید.
استرس از مهمترین علت بروز زگیل تناسلی است که با حفظ خونسردی می توان از بروز این امر جلوگیری نمود. همچنین دکتر شیرین شمس توصیه می نمایند که با داشتن زندگی سالم می توان احتمال بروز زگیل تناسلی را کاهش داد. از استرس و زندگی های پر خطر حتی المکان دوری نمایید.
لینک مرجع