تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: فقط موقع سـکس می گوید «دوستت دارم»
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
پرسش: آقای دکتر یه سوال دارم. میخوام بدونم ابراز علاقه مرد در حین سکس واقعیه یا نه؟ آیا به خاطر اون حالت سرخوشانه ای که بهش دست میده حرفایی رو به زبون میاره؟ اگه مرد کلا در حالت عادی ابراز علاقه نداره ولی در حین سکس انجام میده، میشه باورش کرد؟

پاسخ دکتر شکیب:

آیا هر زمان، در سکس یا غیر آن، کسی بگوید «دوستت دارم» شما باور می کنید؟ این اولین نکته است. خیلی وقتها آدمها این جمله را به زبان می آورند، اما حقیقتی در پس آن نیست. ضمن اینکه آن حقیقت هم، نسبی است. «دوستت دارم»  دقیقا یعنی چه؟ چقدر؟ چطور؟ مجنون هم به لیلی می گفت «دوستت دارم» و شما هم ممکن است به همکاری که جوک بامزه ای برایتان تعریف کرده، در حال قهقهه زدن بگویید «دوستت دارم».

معنای دوست داشتن چیست؟ همه این مفاهیم ممکن است در دو کلمه «دوستت دارم» خلاصه شود:

- عشق: به معنای رمانتیک آن، شیدایی و اضطراب و افسردگی را به تناوب در خود دارد، و بیشتر ناهشیار است. در هنگام ابتلا به عارضه عشق، تغییرات نوروترانسمیتری در مغز ما، جوری است که شهوت هم در بافت آن تنیده شده، مگر اینکه سرکوب شود.

- صمیمیت: به تعبیر عوامانه تر، رفاقت، شامل دو قطب پذیرندگی و تقابل است و به تعبیر ساده، احساس امنیت در ابراز خود واقعی؛ و بیشتر هشیار است.

- دلبستگی: ریشه دارد در تجربه های نوزادی کودکی ما، و مخصوصا رابطه با مادر، و حتی احتمالا ژن های ما، سبک و سیاق آن را تعیین می کند. این هم بیشتر، ناهشیار است. وابستگی، نوع پاتولوژیک آن است.

- شهوت: میل و خواهش جنسی هم، گاهی در همان قالب «دوستت دارم» بروز می کند. در این معنا، «دوستت دارم» همان «میخواهمت» است.

برای خیلی ها، مفاهیم بالا در هم و برهم است و جای همدیگر استفاده می شود. پس بیان یک جمله، تعیین کننده نیست. رفتارها اما، نشان می دهند:

- وقتی کسی ذهنش مشغول شماست، کنار شما سرخوش است، و اگر دور شوید مضطرب می شود، اگر رهایش کنید افسرده می شود، جز شما کسی را نمی بیند و میل جنسی زیادی هم به شما دارد، یعنی عاشق شماست.

- وقتی با کسی آن قدر راحتید که همه حرف های دلتان را می توانید به او بگویید و او هم همین طور، و خیالتان راحت است که از او آسیبی نمی بینید و راحتید، آن قدر که می توانید خود خودتان باشید، با او صمیمی هستید.

- وقتی کسی هست که به هر قیمتی می خواهد کنار شما بماند، حتی وقتی رنج می کشد و آزار می بیند؛ وقتی حتی کنار شما آرامش هم ندارد، اما نمی تواند از شما دست بکشد، یعنی به شما وابسته است.

- وقتی کسی حرف مشترکی با شما ندارد، علاقه ای هم به وقت گذرانی با شما ندارد، مگر اینکه در رختخواب شما را ملاقات کند، این میل جنسی است، نه صمیمیت یا عشق. عیبی هم ندارد، اگر شما هم لذت می برید. مشکل وقتی درست می شود که شما فکر می کنید عشق است، اما واقعا نیست.

نکته آخر هم اینکه وضعیت رابطه ها ممکن است در هر زمانی تغییر کند، از یک حالت به حالتی دیگر. ممکن است با شهوت شروع شود، اما به وابستگی، صمیمیت،  یا حتی عشق برسد؛ یا برعکس. در هرحال اما، فقط به «دوستت دارم» حساس نباشید. رفتار، مهم تر است تا گفتار.
لینک مرجع