تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: قرص های ضد بارداری؛ پزشکان چه می گویند؟ عمه درمانگران چه؟
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
پرسش: قرص های جلوگیری از بارداری برای زوجی که تازه ازدواج کردن و میخوان به عنوان یک راه پیشگیری از بارداری ازش استفاده کنن بعدا برای باردار شدن مشکل ایجاد میکنه یا نه مشکلی نداره؟ اگه مثلا سه سال متوالی قرص مصرف بشه چی؟ چون بعضیا میگن خوردن قرص باعث میشه بعدا برای باروری اختلال ایجاد کنه. تو روند قاعدگی که مشکلی ایجاد نمیکنه؟
سوال بعدیمم اینه از زمانی که شروع به مصرف قرص میشه از همون روز از بارداری جلوگیری میشه یا باید چند روز از مصرف قرصا بگذره؟
سوال بعدیمم اینه: بهترین قرص پیشگیری از بارداری کدوما هستن؟
در پایان هم لطفا بگید قرص یه روش خوبی برای پیشگیری از بارداری هست یا شما توصیه نمیکنید؟
 
پاسخ دکتر شکیب:

۱- دو دیدگاه در مورد قرص های پیشگیری از بارداری وجود دارد: دیدگاه عمه درمانی، و دیدگاه علمی. درمیان عمه درمانگران، در این مورد اختلاف هست. عده ای می گویند: «بخور عمه جان. دختر فلانی چند سال قرص خورد و حالا هم یک پسر کاکل زری دارد.» عده ای هم می گویند: «یک وقت نخوری عمه جان. دختر فلانی شش ماه قرص خورد و دیگر بچه اش نشد!»

دیدگاه علمی اما می گوید: هیچ شواهدی وجود ندارد که قرص های پیشگیری از بارداری باعث ناباروری شوند. اما می دانیم که در حالت طبیعی هم، با افزایش سن یک خانم، احتمال مشکلات باروری بیشتر می شود. خیلی وقتها، مشکلی از قبل وجود دارد و خانمی از آن بی خبر است و مدتی قرص می خورد و وقتی تمام شد و می خواهد باردار شود و نمی شود، می اندازد گردن قرص ها.

۲- حتی اگر چند سال هم قرص پیشگیری از بارداری مصرف شود، بعد از قطع قرص ها، اغلب ظرف یک ماه، تخمدان ها به سیستم سابق برمیگردند. مگر اینکه اختلال عملکردی از قبل وجود داشته باشد.

۳- اگرچه از همان دوره اول مصرف، داروها کارشان را می کنند، اما برای اطمینان، عده ای از متخصصان توصیه می کنند در سیکل اول مصرف داروها، از یک روش پیشگیری دیگر مثل کاندوم هم استفاده شود.

۴- ما نه فقط در مورد قرص، که در مورد کل روش های پیشگیری از بارداری، بهترین و بدترین نداریم. هر زوج، با توجه به شرایط خودشان، و‌ با مشورت با پزشک یا ماما، روش خود را انتخاب می کنند. در مورد داروها هم، نسل سوم قرص های پیشگیری از بارداری، مثل یاز، یازمین، بلارا، مارولون و... همه عوارض کمتری از قرص های قبلی دارند.

۵- قرص های پیشگیری از بارداری، قطعا یک روش مناسب و قابل اطمینان است و صدها میلیون زن ظرف چند دهه اخیر از آنها استفاده کرده اند. البته که برای مصرف هر دارویی، باید با پزشک مشورت کنید. عمه درمانگرها، فقط یک حکم را برای همه صادر می کنند: بخور یا نخور. اما پزشک شرایط شما را می بیند و با توجه به آن، به شما مشورت می دهد.
لینک مرجع