تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: طراحی فشن چیست
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
 
اهمیت رنگ در طراحی لباس :
یکی از مهم ترین بخش های یک طراحی لباس انتخاب رنگ می باشد. اهمیت رنگ در طراحی لباس بسیار بالا است و یکی از بخش های مهم در این بخش منظور می شود. رنگ بازتابی از نور می باشد که به شکل های متفاوت ایجاد می شود.
رنگ ها با مشخصه رنگ های گرم و سرد شناخته می شود و یکی از اصول طراحی جهت لباس های فصول مختلف استفاده از این مشخصه است به شکلی که در طراحی لباس های فصول سرد باید از رنگ های گرم استفاده نمود و در طراحی لباس های فصول گرم از رنگ های سرد بهره برد.
ترکیب رنگی به کار برده شده در طراحی لباس بسیار مهم است و طراح لباس باید درک درستی از این بخش و ایجاد هارمونی درست در انتخاب رنگ های لباس های متنوع داشته باشد.
در تصویر زیر لباس طراحی شده برای کاروان ایران برای المپیک ریو را می بینید. انتخاب رنگ نامناسب اثر بسیاری بدی روی طرح نهایی گذاشته است. (منبع : باشگاه خبرنگاران جوان )
اهمیت رنگ در طراحی لباس
 
شناخت انواع رنگ ها و تناژ های هم خوان یکی از بخش های آموزشی است که طراحان لباس باید قبل از اجرا آن را فرا بگیرند تا بتوانند به یک طراحی خوب لباس پرداخته و توجه مشتریان را به سمت خود جلب نمایند.
 
چه کسی طراحی لباس را اختراع کرد؟
اولین طراح لباس که چیزی فراتر از خیاطان ساده آن زمان بود، "چارلز فردریک ورث" که در قرن نوزدهم میلادی می زیست. پیش از اینکه او خانه طراحی  خود را در پاریس تاسیس کند، لباس ها توسط خیاطان ناشناس و بر اساس استاندارد های مد لباس های سلطنتی دوخته می شد.
ورث اولین طراحی بود که به جای پیروی از خواسته های مشتریانش، به آنها لباس مناسب را پیشنهاد می داد. خانه مد او آغازگر هنر طراحی مد در دنیا بود.
 
 
صنعت مد در جهان
این روزها صنعت طراحی مد در بسیاری از کشورهای جهان محبوبیت فوق العاده ای است. کشورهای مثل ایتالیا سابقه ای دیرینه در این عرصه دارند و به تازگی کشورهایی مثل ترکیه نیز با ظهور طراحان بزرگ خود را در این عرصه مطرح کرده اند.
طراحی لباس در ایتالیا
خانه های مد ایتالیایی افسانه ای مانند دولچه و گابانا، پرادا، ورساچه، والنتینو و... در سراسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. به واسطه صنعت مد و طراحی لباس در ایتالیا این کشور  توانسته نام خود را با فشن و کالاهای لوکس به تمام دنیا بشناساند.
در مورد طراحی لباس در ایتالیا بیشتر بدانید
 
طراحی لباس در ترکیه
پس از رونق دنیای مد در ایتالیا،ترکیه نیز در دهه های اخیر با بهره گیری از مدلهای اروپایی، علم طراحی لباس در ترکیه را  گسترش داده و امروزه به یکی از مهمترین قطب های صادرات لباس در جهان تبدیل شده است.
رشته طراحی لباس در بسیاری از دانشگاه های ترکیه به عنوان یک رشته ی هنری تدریس و سالیانه دانشجویان بسیاری از ایران برای تحصیل به این کشور می روند.
 
در مورد طراحی لباس در ترکیه بیشتر بدانید
 
زمینه های طراحی مد و لباس
حرفه ی طراحی مد زمینه های مختلفی دارد :
 
لباس روز زنانه
لباس شب زنانه
لباس زیر زنانه
لباس مجلسی
لباس بچگانه
لباس روز مردانه
لباس شب مردانه
لباس ورزشی
لباس عروس
...و زمینه های مختلف دیگر.
 
چگونه می توان حرفه طراحی مد را آغاز کرد؟
 
طراحی لباس شکلی از هنر است بنابراین شما به عنوان یک طراح باید دارای شخصیتی خلاق و هنری باشید. همچنین باید مهارت کافی را در نقاشی دارا بوده تا بتوانید ایده های ذهنی خود را بخوبی روی کاغذ پیاده کنید.
نیازی نیست یک هنرمند زبده باشید، ولی باید مهارت خاصی در ترکیب رنگ ها، تن و سایه ها داشته باشید.
همچنین باید قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شیوه ای خلاق و اصیل باشید. اولین چیزی که در این حرفه اهمیت ویژه ای دارد، قدرت تخیل است. شما باید توان این را داشته باشید که طرح خود را به صورت سه بعدی در ذهنتان مجسم کرده و از همه نظر آن را بررسی نمائید.
طراحان باید از تغییرات بازار مد آگاه باشند و لحظه به لحظه اخبار مد را دنبال کنند. آنها باید علاقمند به یادگیری چیز های جدید و خواندن مجلات، وب سایت ها و کتاب های تاریخی و مدرن باشند و همچنین از تاریخ طراحی مد آگاه باشند. از دیگر نکاتی که برای موفقیت در این حرفه ضروری است علاقمند بودن به هنر است.
فردی که می خواهد طراحی لباس را حرفه خود قرار دهد باید در هر فرصتی از نمایشگاه های هنری بازدید کرده و با هنرمندان و خالقین اثرهای هنری در تعامل باشد و از تجربیات آنها استفاده کند.
 
یک طراح لباس در زمینه تجربیات خیاطی نظیر برش، پارچه شناسی، دوخت و... نیز باید دستی بر آتش داشته باشد و بتواند تفاوت موجود بین سطوح کیفیتی مختلف پارچه ها را تشخیص دهد.
داشتن درک درست از شیوه زندگی و نیاز های و خواسته های مشتریان نیز در هنر طراحی لباس از ملزومات است. طراحان باید دارای مهارت های ارتباطی خوبی باشند و بتوانند ایده های ذهنی خود را به خوبی بیان کنند. و مهم ترین چیز  این است که فرد طراح دارای ایده های بدیع، جدید و اورجینالی باشد تا بتواند نظر مخاطبین را جلب کند و در کار خود موفق شود.
 

 
لینک مرجع