تالار گفتمان عروس

نسخه کامل: خانه و مسکن در آلمان (3)
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
سریعترین و آسان ترین راه برای پیدا کردن ملک چه برای اجاره و چه برای خرید تماس با بنگاه معاملات ملکی ( erWohnungsmakler Immobilienmakler که اغلب به اختصار Makler نامیده می شود ) است.

با وجود این باید آگاه باشید که این روش ممکن است بسیار گران باشد. اگر خانه یا آپارتمانی را از طریق Makler اجاره کنید لازم است حق الزحمه پیدا کردن مالک ( Provision ) را بپردازید که معمولاً بالغ بر دو تا سه برابر اجاره بهای ماهانه بعلاوه مالیات بر ارزش افزوره (VAT ) به میزان ۱۶ درصد می شود.

بنابراین اگر با کمک Makler آپارتمانی با اجاره بهای ماهانه ۱۰۰۰ مارک آلمان پیدا کنید باید مبلغی حدود ۲۵۰۰ مارک بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده ۴۰۰ مارک ( جمعاً ۲۹۰۰ مارک) به بنگاه مسکن بپردازید. حتی قبل از آنکه اجاره بهای ماه اول یا بیعانه اجاره بها را بپردازید. اگر بنگاه خانه ای برای خرید برایتان پیدا کند ممکن است بین ۲ تا ۷ درصد از قیمت خرید ملک ( بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده ) را به عنوان دستمزد مطالبه کند.

حق الزحمه Makler برای خرید خانه معمولاً ۳ درصد است بنابراین اگر قیمت خرید ۰۰۰/۳۵۰ مارک باشد باید ۱۸۰/۱۲ مارک به بنگاه بپردازید.

وظایفی که Makler در قبال این حق الزحمه زیاد به عهده می گیرد بسیار متفاوت است و به منطقه و خود بنگاه بستگی دارد. شاید تعجب اور باشد که خود این حرفه در آلمان چندان قاعده مند نیست. اصولاً هر کسی با گذراندن یک دوره کوتاه مدت Makler ( که عمدتاً درباره نحوه ثبت حرفه و امور مالیاتی است ) و پرداخت هزینه اخذ جواز کار می تواند به حرفه Makler بپردازد. لازم نیست این افراد در دوره های قانونی مالی و تخصصی دیگری شرکت کنند. علاوه بر این کافی است بنگاه های مسکن ملکی را که نهایتاً می خرید یا اجاره می کنید به شما معرفی کرده باشند ( Nachweis) یا به نوعی واسطه معامله ( Vermittlung ) شده باشند و همین برای لازم اجرا شدن پرداخت صورتحساب های آنها کافی است.

Makler در بعضی موارد ممکن است تنها فهرستی از املاک مطابق سلیقه شما در اختیارتان قرار دهد و ( احتمالاً ) نام و شماره تلفن مستاجر فعلی را به شما بدهد تا بتوانید خودتان برای بازدید از منزل با او قرار بگذارید. دیگر بنگاهها ممکن است برای شما قرار بازدید بگذارند اما ممکن است زمانی که از ملکی دیدن می کنید خود در محل حاظر نباشند. اکثر بنگاههای خوشنام و معروف مخصوصاً آنهایی که بیشتر با خارجیان در ارتباطند کلیه امور مربوط به معامله را انجام می دهند که شامل برنامه ریزی بازدیدها همراه کردن شما در بازدید از ملک و کمک به بستن قرار داد با صاحبخانه یا فروشنده است. اصولاً Makler واسطه بین طرفین است و نماینده یک طرف یا طرف دیگر نیست. با وجود این حق الزحمه نهایی او به قیمت فروش یا اجاره بهای ماهانه بستگی دارد بنابراین واضح است که سعی می کند بالاترین قیمت یا اجاره بهای ممکن تعیین شود.

در آلمان به احتمال فراوان می توانید بدون متحمل شدن حق الزحمه Makler نیز مسکنی برای خود پیدا کنید اما این کار طول می کشد و احتیاج به نظم و برنامه ریزی دارد. بسیاری از آلمانی ها هفته ها ماه ها و حتی سالها در جستجوی خانه چه برای خرید و چه برای اجاره وقت صرف می کنند. Makler می تواند به شما کمک کند تا در کوتاه مدت از موثرترین روش جستجو برای یافتن خانه استفاده کنید و حتی ممکن است به شما کمک کند تا از اقامت به مسکن موقت هنگام ورود به آلمان بپرهیزید. اگر در زبان المانی مهارت کافی ندارید بنگاههایی یافت می شود که به انگلیسی و زبان های دیگر صحبت می کنند و می توانند به شما در ترجمه و توضیح قرار داد یا فهم اصطلاحات در خرید کمک کنند. اگر کارفرمایتان هزینه های نقل مکان را تقبل کند معمولاً حق الزحمه Makler ( حداقل برای مسکن اجاره ای ) را می پردازد خصوصاً اگر مایل باشد تا شما سریعتر سر و سامان بگیرید و کارتان را شروع کنید. این کار یقیناً برای او مقرون به صرفه تر از آن است که هزینه اقامت شما و خانوادتان را در مسکن موقت یا هتل بپردازد!

بهترین راه برای یافتن Makler خوشنام قابل اعتماد پرس جو از اطرافیان است. کارفرما و همکارانتان می توانند بنگاه هایی را که از خدمتشان استفاده کرده اند به شما توصیه کنند و بگویند که از کدامشان باید دوری کنید! اکثر بانک ها بخش مسکن ( Lmmobilien ) دارند که به کار املاک فروشی یا اجاره ای رسیدگی می کنند. کار با نمایندگی مسکن بانک این مزیت را دارد که بانک برای حفظ شهرت خود روی نمایندگی های املاکش اعمال نظارت می کند. هنگامی که با قسمت املاک بانک کار می کنید ممکن است شما را تحت فشار قرار دهند تا امور مربوط به تامین مالی و بیمه ملک را نیز از طریق بانک انجام دهیدهر چند که اگر به بانک اطلاع دهید که نیازمند خدمات مالی نیز هستید این روش نهایتاً به سود شما تمام می شود.

شما می توانید با هر تعداد بنگاه که می خواهید تماس بگیرید اما مراقب باشید که فراموش نکنید کدام Makler کدام ملک را به شما معرفی کرده است. اگر بنگاه دومی به شما فهرست مشخصات ملکی را نشان داد که قبلاً آنرا دیده اید باید به بنگاه دوم این موضوع را کتباً اطلاع دهید و برگه فهرست و اطلاعات دیگری راکه درباره ملک دریافت کرده اید پس بدهید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است هنگامی که برای قطعی کردن قرارداد متوجه می شوید که باید دو دست مزد Provisionen بپردازید هر چند که این وضعیت در موقع خرید محتمل تر از اجاره است.
منتو ماگریت مرجع تخصصی مهاجرت به استرالیا و کانادا می باشد.
لینک مرجع