۱۵ بهمن ۱۳۹۴, ۰۷:۳۵ عصر
ماجرا از چند ماه قبل شروع شد؛ با انتشار عکس دونفره سینا سرلک و محسن چاوشی و خبر انتشار قطعهای دوصدایی به نام «مینا» با همکاری این دو چهره. خبر از همان زمان انتشارش خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و باعث شد به مرور این همکاری در رسانههای مختلف نقد و بررسی شود. همکاری یک خواننده بنام سنتیخوان و شاگرد استاد شجریان با یک استار موسیقی پاپ.
بعد از انتشار یک قطعه مشترک، همکاری برای اجرای ترانههای سریال «شهرزاد» پیش آمد. اینبار محبوبیت قطعه «کجایی» تا جایی پیش رفت که کار به مقایسه این اثر و سنتوری رسید و آهنگ هیت پائیز امسال لقب گرفت.
حالا «سینا سرلک» با حضور در این اثر توانسته قابلیتهای آوازی خود را در همنشینی با چاوشی نشان دهد و خبرساز شود. او در این گفتگو از تحولات بزرگ خود در مسیر هنریاش سخن گفته و اینکه همیشه دوست داشته تجربههای جدید و بکر را در مسیر هنری خود تجربه کند.
بعد از انتشار یک قطعه مشترک، همکاری برای اجرای ترانههای سریال «شهرزاد» پیش آمد. اینبار محبوبیت قطعه «کجایی» تا جایی پیش رفت که کار به مقایسه این اثر و سنتوری رسید و آهنگ هیت پائیز امسال لقب گرفت.
حالا «سینا سرلک» با حضور در این اثر توانسته قابلیتهای آوازی خود را در همنشینی با چاوشی نشان دهد و خبرساز شود. او در این گفتگو از تحولات بزرگ خود در مسیر هنریاش سخن گفته و اینکه همیشه دوست داشته تجربههای جدید و بکر را در مسیر هنری خود تجربه کند.
- * از همین ابتدا یکراست برویم سراغ اصل موضوع. تحولات بزرگ و یکباره در روند هنری یک هنرمند در مسیر کاریاش میتواند ریسک بزرگی برای او به شمار بیاید. تو این روزها در اوج این تحولات یکباره در مسیر کاریات هستی. مسیری که شاید سالها برایش وقت و انرژی صرف کردهای. این ریسک برای تو خطرناک نبود؟
- * در بین حرفهایت از همکاری با پدرام درخشانی در «رومی» حرف زدی. تجربهای که به خوبی فراگیر شد و خیلی هم مورد توجه قرار گرفت ولی ادامه پیدا نکرد. دلیل اصلی ادامهدار نشدن آن همکاری چه بود؟
- * ولی همین موضوع از یک زاویه دیگر هم قابل بحث است. همین اساتید سنتگرایی که تو در حرفهایت از آنها حمایت میکنی، جزو اصلیترین مخالفان نوآوری در موسیقی سنتی و ایرانی هستند و بعضاً حملات تندی را هم به نسل جدید خوانندههای این حوزه داشتهاند. حتماً نگاه آنها را درباره نوآوریهای نسل جدید میدانی.
- * این نگاه تو به هنر چقدر نشأتگرفته از زندگی تو در آمریکا است؟ به هر حال تو در بطن تکنولوژی و زرق و برق کشوری هستی که به قطب هنری دنیا در شاخههایی مثل موسیقی و سینما شهرت دارد.
- * حالا نتیجه آن تجربیات و همفکری و نبوغ تو و محسن چاوشی توانسته به آن جایگاهی که پیش از انتشار این آثار مد نظرتان بوده، نزدیک شود؟
- * حالا اگر قرار باشد بین آن تجربههای موسیقی ایرانی از سوی تو در آثار قبلی یا آثار تلفیقی و ارکسترال و این اواخر آثار پاپیولارترت انتخاب کنی، کدامیک از این فضاها بیشتر به درونیات تو نزدیک بودهاند؟
- * یعنی اگر قرار باشد زمان به عقب برگردد و تو دوباره وارد مسیر هنری و موسیقی شوی، باز هم همین رویه را در پیش خواهی گرفت؟
- * تو وارد فضایی شدهای که با یک قطعه در سریال «شهرزاد» توانستهای مخاطبان زیادی را متوجه صدا و روزمه کاری و هنریات کنی. سطح توقعات را هم از خودت بالا بردهای و حالا برای ادامه مسیر باید به شدت محتاط و دست به عصا باشی. تو دیگر حق لغزش نداری و هر حرکت خطا از تو میتواند تبعات بدی را برایت در پی داشته باشد.
- * کمی هم در مورد ماجرای تأثیر تصویر در دیده و شنیده شدن موسیقی حرف بزنیم. مخاطب ایرانی در سالهای گذشته تأثیرپذیری زیادی از آثار موسیقی همراه با تصویر داشته. اعم از ترانههای تیتراژ یا موزیک ویدئوهای خوشساخت که توانستهاند خیلی زود یک موسیقی را به سمت هیت شدن هدایت کنند. اصلی که البته یک اصل جهانی هم هست ولی در مورد مخاطب ایرانی با شدت و میزان بیشتری نمود پیدا کرده است.
- * از آینده بگو. چه برنامهریزیای برای آینده داری؟
- * درباره «شهرزاد» هم بگو. این میتواند پایانبندی جالبی برای این مصاحبه باشد.